Enseignement et démocratisation : comparaison des effets sociaux des politiques de deux systèmes éducatifs, Ile Maurice, Ile de la Réunion - Langues, textes et communications dans les espaces créolophones et francophones Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Carrefours de l'éducation Année : 1999

Enseignement et démocratisation : comparaison des effets sociaux des politiques de deux systèmes éducatifs, Ile Maurice, Ile de la Réunion

Résumé

Mauritious and Réunion are characterised by their contrasting education policies. Our research questions, form a comparative angle, not just the impact of these political choice but also the consequences of the way the two systems are run in terms of school democratisation. In order to do this, we make a point of putting in perspective the differentiated paths in school followed by pupils from a sample of schools in Mauritius and Réunion. The complementarity between quantitative and qualitative approaches makes it possible to show that the expected social effects are modulated by the behaviour strategies of the "initiated" actors. If the movement towards education for everyone is a necessary condition for democratisation, the selectivity of the systems in the light of variables such as sex, age or social origin also depends on the ties that are formed on a daily basis within schools.
Fichier principal
Vignette du fichier
99120.pdf (2.07 Mo) Télécharger le fichier
Origine : Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte

Dates et versions

hal-03209437 , version 1 (04-06-2021)

Licence

Paternité - Pas d'utilisation commerciale - Pas de modification

Identifiants

  • HAL Id : hal-03209437 , version 1

Citer

Azzedine Si Moussa, Frédéric Tupin. Enseignement et démocratisation : comparaison des effets sociaux des politiques de deux systèmes éducatifs, Ile Maurice, Ile de la Réunion. Carrefours de l'éducation, 1999, 8, pp.102-125. ⟨hal-03209437⟩
58 Consultations
23 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More