Explicit transmission of the ordinary knowledge of experienced teachers as a resource for in-service training - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles SHS Web of Conferences Year : 2018

Explicit transmission of the ordinary knowledge of experienced teachers as a resource for in-service training

La transmission explicite des connaissances ordinaires des enseignants expérimentés comme ressource de la formation continue

(1) , (1)
1

Abstract

This case study is part of a research program on professional training, the main theoretical postulates of which are borrowed from a general theory of learning (Nelson, 2008) and collective action (Wittgenstein, 2004). This work proposes a method allowing access to the ordinary knowledge of the experienced teachers with a view to their transmission within the framework of a training device. The study shows that the ostensive teaching of this ordinary knowledge and the accompaniment of its implementation in the workplace makes it possible to improve the efficiency of the informal learning and to optimise the professional development.
Cette étude de cas s’inscrit dans un programme de recherche sur la formation professionnelle dont les principaux postulats théoriques sont empruntés à une théorie générale de l’apprentissage (Nelson, 2008) et de l’action collective (Wittgenstein, 2004). Ce travail de recherche propose une méthode permettant d’accéder aux connaissances ordinaires des enseignants expérimentés en vue de leur transmission dans le cadre d’un dispositif de formation. L’étude montre que l’enseignement ostensif de ces connaissances ordinaires et l’accompagnement de leur mobilisation en situation de travail permettent d’améliorer l’efficacité des apprentissages informels et d’optimiser le développement professionnel.
Fichier principal
Vignette du fichier
shsconf_icodoc2017_01004.pdf (1.09 Mo) Télécharger le fichier

Dates and versions

hal-03881796 , version 1 (02-12-2022)

Licence

Attribution - CC BY 4.0

Identifiers

Cite

Stéphane Talérien, Stefano Bertone. La transmission explicite des connaissances ordinaires des enseignants expérimentés comme ressource de la formation continue. SHS Web of Conferences, 2018, 52 (1), pp.01004. ⟨10.1051/shsconf/20185201004⟩. ⟨hal-03881796⟩
0 View
0 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More