Explicit transmission of the ordinary knowledge of experienced teachers as a resource for in-service training
La transmission explicite des connaissances ordinaires des enseignants expérimentés comme ressource de la formation continue
Résumé
This case study is part of a research program on professional training, the main theoretical postulates of which are borrowed from a general theory of learning (Nelson, 2008) and collective action (Wittgenstein, 2004). This work proposes a method allowing access to the ordinary knowledge of the experienced teachers with a view to their transmission within the framework of a training device. The study shows that the ostensive teaching of this ordinary knowledge and the accompaniment of its implementation in the workplace makes it possible to improve the efficiency of the informal learning and to optimise the professional development.
Cette étude de cas s’inscrit dans un programme de recherche sur la formation professionnelle dont les principaux postulats théoriques sont empruntés à une théorie générale de l’apprentissage (Nelson, 2008) et de l’action collective (Wittgenstein, 2004). Ce travail de recherche propose une méthode permettant d’accéder aux connaissances ordinaires des enseignants expérimentés en vue de leur transmission dans le cadre d’un dispositif de formation. L’étude montre que l’enseignement ostensif de ces connaissances ordinaires et l’accompagnement de leur mobilisation en situation de travail permettent d’améliorer l’efficacité des apprentissages informels et d’optimiser le développement professionnel.