Éducation familiale et soutien à la parentalité
Résumé
The question of the relationships maintained by the various actors in education, including teachers with the parents of the children in their care, remains a complex question which does not avoid controversies between the sometimes well-defined positions of some and others, in particular when the issue of the link arises. In the context of Reunionese society, what about considering the cultural dimension of the roles and functions of parents in the context of professional educational practices? What about the difficulties of the parent-education professional relationship in the implementation of a real co-educational approach? To open some avenues of epistemological reflections in connection with these questions, this article presents several summaries of our research results carried out on parenting support systems implemented in Reunion. It will be a question of better understanding the intercultural
approach between educational bodies: family-school, regarding public policies in the socio-historical context of the needs of the population of Reunion Island.
La question des rapports entretenus par les différents acteurs de l’éducation, dont les enseignants avec les parents des enfants qu’ils ont en
charge, demeure une question complexe qui n’évite pas les controverses entre les positionnements parfois bien arrêtés des uns et des autres,
en particulier lorsque se profile la problématique du lien. Dans le contexte de la société réunionnaise, qu’en est-il de la prise en compte de
la dimension culturelle des rôles et fonctions des parents dans le cadre des pratiques éducatives professionnelles? Qu’en est-il des difficultés de
la relation parents-professionnels de l’éducation dans la mise en œuvre d’une véritable démarche co-éducative? Afin d’ouvrir quelques pistes de
réflexions épistémologiques en lien avec ces questionnements, cet article présente plusieurs synthèses de nos résultats de recherche menés
sur des dispositifs de soutien à la parentalité mise en place à La Réunion.
Il s’agira de mieux comprendre l’approche interculturelle entre les instances éducatives telles que la famille et l’école, au regard des politiques
publiques dans le contexte socio-historique des besoins de la population de l’île de La Réunion.
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