« Un / (dés)amours inexplicables » : la relation d'amour dans Papa doit manger de Marie NDiaye
Résumé
Marie NDiaye often presents families who lie, abandon, manipulate and love each other out of interest or arrangement. In her third play, Papa doit manger (2003), the author portrays a dysfunctional mixed family disturbed by the harmful and tyrannical behavior of the France-Africa parental couple (Maman is a white Frenchwoman and Papa is a black African). Children who suffer from the repercussions of this toxic "colonial relationship" and the respective disaffection of their parents bear the weight of H/history. It is a matter of pretenses, of things unsaid where love is negotiated and paid for. Papa, the carnivorous father who "must eat" (as indicated by the title of the play) has a kind of "loveconsumption" relationship with his children. Devouring by lies leads him to mentally and physically destroy his family. Maman, equally dangerous, uses violence to take revenge on the abandoning father. The characters, who are caught in relations of class and race, power and domination, ritualize abandonment and revenge and remain until the end of the play impenetrable and incomprehensible, an inexplicable love binding them.
Chez Marie NDiaye, on trouve souvent des familles qui mentent, abandonnent, manipulent et s'aiment par intérêt ou arrangement. Dans sa troisième pièce de théâtre Papa doit manger (2003), l'autrice met en scène une famille mixte dysfonctionnelle perturbée par les comportements nocifs et tyranniques du couple parental France-Afrique (Maman est une Française blanche et Papa est un Africain noir). Les enfants, qui souffrent des répercussions de cette « relation coloniale » toxique et du désamour respectif de leurs parents, prennent en charge le poids de l'H/histoire. Il est question de faux-semblants, de non-dits où l'amour se négocie et se paye. Papa, le père carnassier qui « doit manger » (comme l'indique le titre de la pièce) entretient avec ses enfants une sorte d'« amour-consommation ». Sa dévoration par le mensonge conduit à une destruction psychique et physique. Maman, tout aussi dangereuse, use de violence pour se venger du père abandonnique. Les personnages sont pris dans des rapports de classe et de race, de pouvoir et de domination, ritualisent l'abandon et la vengeance et restent jusqu'à la fin de la pièce impénétrables et incompréhensibles, un amour inexplicable les liant.
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