Lecture psychosociologique de la relation famille-école à l'île de La Réunion
Abstract
The history of family in Reunion Island refers to the history of the island, which is rich in its different ethnical and cultural origins. In the intercultural context of the island, the psychosocial reading of the relationship between family and school shows how pupils’ parents perceive the school system. Dialogue between families and school, which is necessary for children’s success, is not always easy, even though parents’ important role and place have been recognized in the school system. Partnership in education between families and school – turned on the dialogue between parents and teachers – leans among others on everybody’s position towards school, as far as values, beliefs and opinions are concerned. Studies on social representation of the school system point out the fact that parents and teachers share the same values turned on learning methods and education. Thus, both groups’ social representations have the same essence. Moreover, similar opinions among parents and teachers can be found, above all about how to teach Creole, about bilingualism, discrimination and unequal opportunities. But mutual looks show that the perception of the reciprocal opinions is vague. Mutual prejudices could explain the difficult communication between families and school.
L’histoire de la famille à La Réunion renvoie à celle du peuplement de l’île, riche de ses différentes origines ethniques et culturelles. Dans le contexte interculturel de l’île, la lecture psychosociologique de la relation famille-école montre comment les parents d’élèves réunionnais perçoivent l’école. Le dialogue entre les familles et l’école, nécessaire à une meilleure réussite des enfants, n’est pas toujours aisé, malgré la reconnaissance de l’importance du rôle et de la place des parents à l’école. Le partenariat éducatif famille-école, articulé autour du dialogue entre les parents et les enseignants, s’appuie notamment sur la position que les uns et les autres ont par rapport à l’école, en termes de valeurs, d’attitudes, de croyances et d’opinions. Cette étude de la représentation sociale de l’école, qui s’inscrit dans la théorie du noyau central, fait apparaître que les parents et les enseignants partagent des valeurs articulées autour des apprentissages et de l’éducation. Par ailleurs, il existe une convergence d’opinions chez les parents et les enseignants concernant notamment l’enseignement de la langue créole, le bilinguisme, la discrimination à l’école et l’inégalité des chances. Mais les regards croisés montrent que la perception que les uns ont de l’opinion des autres est floue. Des a priori de part et d’autre expliqueraient les difficultés de dialogue qui existent entre les familles et l’école.
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