La « littératie en santé » : dispositifs et situations d’apprentissage
Abstract
This paper explores the links between language practices and knowledge appropriation, in a context where many adults didn’t benefit from school socialisations. The data are collected in Reunion island, among adults with chronic diseases included in a health network which works on the development of an educative process. Investigation of learners is conducted before and after educative intervention and during three complementary learning sessions. Results question the conception of the learning device, taking into account the contexts, trainers training and further investigations needed to understand learners who get out from the process. The kind of language practices (trainer –learners) and their repartition conduct to a positive impact of the learning device, even if one of the learners leaves the process.
Cette contribution interroge les conditions de l’accès à l’information, à la compréhension et à la prise de décisions d’adultes malades chroniques lors d’une situation d’apprentissage sur le risque cardiovasculaire. Mis en place dans le cadre d’un réseau de santé à La Réunion, le dispositif éducatif concerne des adultes qui, dans la plupart des cas, n’ont pas bénéficié de socialisations longues à l’école, ce qui a priori, ne facilite pas leur accès aux savoirs. Les données sont recueillies par le biais d’entretiens avant et après un cycle éducatif comprenant trois situations d’apprentissage, ainsi que par des relevés de langage in situ. Dans la situation sur le risque cardiovasculaire, les premiers résultats montrent la capacité des personnes à accéder à l’information, à la compréhension et à une prise de décision qui s’exerce en tenant compte des contextes dans lesquels les actions quotidiennes s’inscrivent.
Origin | Publisher files allowed on an open archive |
---|
Loading...