L'apport de la sociologie à l'analyse des invasions biologiques : retour d'expériences et pistes de recherche pour dépasser déceptions méthodologiques et irritation épistémologiques
Abstract
The contribution of sociology to biological invasions analysis: feedback from experiences and perspectives of research in order to overcome methodological disappointments and epistemological irritations.— From the scientific literature and from the research experiments conducted by the authors on the French Mediterranean coast, in the French departments of America and in Reunion Island, this article offers a reflexive report on the role of Human and Social Sciences (SHS) in general and of sociology in particular in the analysis of Biological Invasions (INVABIO). It is proposing a critical reading of interdisciplinary wars and peace that went along with the issue of INVABIO during the recent decades. It focuses on the one hand on the satisfactions and the disappointments, and on the other hand, on the methodological dialogues and epistemological tensions. This feedback allows formulating concrete proposals for conducting interdisciplinary research combining SV and SHS. From a brief historical of the collaborations between SV and SHS and specifically related to INVABIO problematic, the article analyses the main causes of misunderstanding between researchers: first the evils of words, then the status of the production of knowledge, and then the exogenous and endogenous issues of the scientific practice and at last the definition of collaboration modes. For every point this article raises, proposals are made to improve the dialogue SV/ SHS, not in the purpose of an illusory consensus but for a heuristic explanation of our differences.
À partir de la littérature scientifique et des expériences de recherche des auteures, menées sur le littoral méditerranéen français, dans les départements français d’Amérique et à l’île de La Réunion, cet article propose un bilan réflexif concernant le rôle des Sciences Humaines et Sociales (SHS) en général et de la sociologie en particulier dans l’analyse des Invasions Biologiques (INVABIO). Il s’agit de proposer une lecture critique des guerres et paix interdisciplinaires qui ont accompagné la problématique des INVABIO au cours de ces dernières décennies. L’accent est mis sur les satisfactions et les déceptions méthodologiques ainsi que sur les dialogues et les tensions épistémologiques. Ce retour d’expérience permet de formuler des propositions concrètes de conduite de recherches interdisciplinaires associant SV et SHS. Rappelant le contexte du développement des collaborations entre SV et SHS et les spécificités liées à la problématique INVABIO, l’article analyse les principales causes d’incompréhension entre chercheurs, que sont les maux des mots, les statuts des savoirs produits, les enjeux exogènes et endogènes de la pratique scientifique, ainsi que la définition des modes de collaboration. Pour chaque point, des propositions sont formulées afin d’améliorer le dialogue SV/SHS, visant non pas un illusoire consensus mais une explicitation heuristique de nos différences.
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