Comment donner le goût de lire
Abstract
Should the question even be asked ? Can a taste be acquired ? Can it be passed on ? As our first preoccupation : why should children be brought to enjoy reading books ? To provide an answer to this pivotal question – how can they be given a taste for reading ? – we study the works of the Centers for Reading. We present the network of Regional Centers for Reading and Writing (centres académiques de lecture et d’écriture – CALÉ), an original, unique structure set in Reunion Island (France) to prevent illiteracy. We also suggest teaching practices to entice children to read, through the discovery of books introducing them to literature and to the pleasure of reading.
La question se doit-elle d’être posée ? Est-ce qu’un goût ça se donne ? Est-ce que ça se transmet ? Autre question : Pourquoi devrait-on donner le goût de lire aux enfants ? Et, pour répondre à la question centrale : comment leur donner le goût de lire ? Je propose un éclairage à travers le filtre des centres de lecture. Nous présentons ici le réseau des centres académiques de lecture et d’écriture (CALÉ), dispositif original et unique mis en place à la Réunion pour prévenir l’illettrisme. Nous proposons ensuite des moyens d’incitation pédagogique à la lecture par la découverte d’ouvrages facilitant l’entrée en littérature et favorisant le plaisir de lire.
Domains
EducationOrigin | Files produced by the author(s) |
---|
Loading...