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Journal Articles Expressions Year : 2010

Former les enseignants à la relation pédagogique, une priorité

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Abstract

In the current context, the most disturbing factor for the teaching profession is the establishment of a quality teacher-pupil relationship. This has become increasingly difficult to maintain due to various upheavals such as the development of violence at the very core of our schools, the weakening of the family structure, the emergence of different types of behavior based on the use of communication and information technology, coupled with the withdrawal of state funding. Stress and a lack of recognition are symptoms of the malaise of teaching, affecting the majority of primary school teachers from now on. While the duration of vocational work experience schemes for NQT* has been cut back to just a few weeks, both the objectives set out by the Department of Education and the needs expressed by primary school teachers demonstrate the necessity for new types of training courses which embody approaches on different levels in bothhuman and social science, relevant communication techniques adapted to the day-to-day reality of the conduct of a given class group, while reinforcing teachers’ personal development and their commitment to the creation of a high quality teacher- pupil relationship. (*) NQT: Newly Qualified Teachers.
Dans un contexte de développement de la violence au sein des établissements, de fragilisation du cadre familial, d’émergence de nouveaux comportements liés à l’usage des outils d’information et de communication et de désengagement institutionnel, les difficultés croissantes d’exercice du métier d’enseignant se concentrent sur la relation pédagogique. Le « malaise enseignant » se traduit par un stress et un manque de reconnaissance qui touchent désormais la majorité des acteurs. Tandis que la formation professionnelle des nouveaux enseignants se voit réduite à quelques semaines, les objectifs que se fixe l’Éducation nationale et les besoins que manifestent les maîtres nécessitent qu’une attention toute particulière soit portée à la mise en œuvre de nouveaux types de formations conjuguant l’acquisition d’approches plurielles en sciences humaines et sociales, de techniques de communication adaptées à la réalité quotidienne de la conduite d’un groupe-classe tout en soutenant l’engagement des enseignants dans un « développement pédagogique personnel ».
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Dates and versions

hal-01227760 , version 1 (13-12-2019)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01227760 , version 1

Cite

Christophe Marsollier. Former les enseignants à la relation pédagogique, une priorité. Expressions, 2010, 34, pp.51--77. ⟨hal-01227760⟩
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