Développer l’éducation thérapeutique du patient à Mayotte en tenant compte de l’hétérogénéité des personnes et du contexte social: Premiers enseignements à partir des données récoltées auprès de personnes diabétiques ou obèses

Abstract : In 2011, a research combined to action development aimed to question the conditions of operationalizing and the effects of the implementation of therapeutic patient education (TPE) intervention in Mayotte (Indian Ocean). In a socially and economically deprived context, 30 persons with diabetes and/or obesity beneficiated from learning sessions conceived at the University (Reunion island) and implemented in the health management network REDIAB-YLANG (Mayotte). Interviews conducted before and after TPE sessions showed that the individual and familial inscription of the work realized during TPE succeeded, even for the most deprived, but also that the social context is of great influence on the relations to illness and health of individuals.
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Journal articles
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Contributor : Réunion Univ <>
Submitted on : Thursday, November 12, 2015 - 9:21:55 AM
Last modification on : Friday, June 14, 2019 - 1:36:38 AM

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Maryvette Balcou-Debussche, J. Rastami, A. Ramlati, M. Saïd, Jean-Louis Solet, et al.. Développer l’éducation thérapeutique du patient à Mayotte en tenant compte de l’hétérogénéité des personnes et du contexte social: Premiers enseignements à partir des données récoltées auprès de personnes diabétiques ou obèses. Médecine des Maladies Métaboliques, Elsevier, 2012, 6 (6), pp.525--529. ⟨10.1016/S1957-2557(12)70474-1⟩. ⟨hal-01227739⟩

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