Introduction
Résumé
Beyond simple verbal or technical strategies aimed at extending man’s physical capacities and range of action, our modern times provide unusual means of emancipating ourselves from the limitations and imperfections of the body. Science and the arts inspire each other when they discuss the new possibilities offered by chemistry, genetics, devices, cybertechnologies (A.I.), scientific achievements in the field of transsexuality, developments in digital imaging and immersive 3D virtual experiences, and speculation on the potential of so-called quantum therapies, which most scientists scoff at—while other therapeutic avenues based on the use of certain frequencies are being opened up by neuroscience. Some performances are veritable medical experiments, turning the strangely metamorphosed body into an object of art, another mutant. Recent discoveries are multiplying ordinary capacities tenfold, sometimes raising the question of the unity of mind and body, undermined by the cybernetic development of the human being. The arts seek to be pioneers in addressing these issues, as does speculative science fiction, which attempts to anticipate the risks created by these innovations.
Au-delà des stratégies verbales ou techniques simples visant à prolonger les capacités physiques et le champ d’action de l’homme, nos temps modernes procurent des moyens insolites permettant de s’émanciper des limitations et imperfections du corps. La science et les arts s’inspirent mutuellement lorsqu’elles dialoguent au sujet des nouvelles possibilités offertes par la chimie, la génétique, les appareillages, les cybertechnologies (I.A.), les acquis scientifiques en matière de transsexualité, les développements de l’imagerie numérique et des expériences virtuelles immersives en 3D, ou encore par les spéculations sur le potentiel des thérapies dite quantiques, dont se moquent la plupart des scientifiques — tandis que d’autres voies thérapeutiques fondées sur l’usage de certaines fréquences sont frayées par les neurosciences. Certaines performances sont de véritables expériences médicales qui font du corps étrangement métamorphosé un objet d’art, un autre, mutant. Les récentes découvertes décuplent les capacités ordinaires en posant parfois le problème de l’unité de l’esprit et du corps, mise à mal par le devenir cybernétique de l’humain. Les arts se veulent pionniers face à de telles questions, à l’image de la science-fiction spéculative qui tente d’anticiper sur les risques créés par ces innovations.
Origine | Fichiers éditeurs autorisés sur une archive ouverte |
---|---|
Licence |