English as a Foreign Language and the plurilingual competence. Towards a strategic approach to the teaching of (meta)lexical and (meta)cognitive connections
Compétence plurilingue et langue anglaise : pour un enseignement stratégique des traversées (méta)lexicales et (méta)cognitives
Abstract
Listening strategies appear to be seldom taught in EFL classrooms today. Yet, the arguments in their favor are abundant, and the stakes are high: the use of these strategies, many of which are transferable from one language to another, can lead to significant progress on the path to learner autonomy. Communication strategies are seen here as a component of the plurilingual competence which can be used to support the teaching-learning of English.
Les stratégies de réception orale paraissent aujourd’hui peu enseignées dans les classes d’anglais. Pourtant, les arguments plaidant en leur faveur sont en abondance et les enjeux sont de taille : le recours à ces stratégies, dont nombreuses sont transférables d’une langue à l’autre, peut conduire à des avancées notables sur le chemin de l’autonomie des apprenants. Les stratégies de communication sont ici perçues comme une composante de la compétence plurilingue pouvant être mise au service de l’enseignement-apprentissage de l’anglais.