Musique populaire et marché interculturel "marché et réseaux à Madagascar"
Abstract
The flourishing sector of the popular music of Madagascar would be based on quasi occult structures of production initially organized by family networks gathered in and around the markets, contexts of interculturality, which are traditionally opened to circulation of cultural informations. The « defense of a cultural authenticity » does not seem to be the organizing concept of these networks whose concern, like everywhere else, is the safeguard and the extension of a public. Thus, with regard to the « great groups » whose notoriety and statistics of « sale » are known, it would be the search for originality, the creativity thus, – opposite competition – and not of « authenticity » which would balance a too strong adequacy with the requirements of the « market ». (Translated by Systram)
Le secteur florissant de la musique populaire à Madagascar s’appuierait sur des structures quasi occultes de production organisées d’abord par des réseaux familiaux regroupés dans et autour des marchés, contextes par excellence d’interculturalité car traditionnellement ouverts aux circulations d’informations culturelles et « culturantes ». La «défense d’une authenticité culturelle » ne semble pas être le concept organisateur de ces réseaux dont le souci, comme partout ailleurs, est la sauvegarde et l’extension d’un public. Ainsi, en ce qui concerne les « grands groupes » dont la notoriété et les statistiques de « vente » sont connus, ce serait la recherche d’originalité, la créativité donc, – face à la concurrence – et non d’« authenticité » qui équilibrerait une trop forte adéquation aux exigences du « marché ».
Origin | Explicit agreement for this submission |
---|