Décrochage scolaire et mobilité sociale
Abstract
School leaving and social mobility fairly represent the Malagasy outdated educational system. That system lacks means and is crippled with ill-functioning processes at the level of its structure as well as at that of its organization. The acknowledgement of failure is not better as far as the system is concerned at the institutional level. In spite of the present efforts to ameliorate the situation, the system always knows a grave deficiency and is not at all adapted to social realities. Several historical, social and cultural factors hang heavy on the wheel of this vicious circle. This is “the lack of education – bad living conditions – poverty”.
Le décrochage scolaire et la mobilité sociale se révèlent être assez représentatifs du système éducatif malgache désuet, manquant de moyens et dysfonctionnant, tant au niveau de sa structure que de son organisation. Le constat n’est pas meilleur en ce qui concerne le système au niveau institutionnel. Malgré les efforts qui sont faits pour améliorer la situation, le système est carencé et inadapté aux réalités sociales. De nombreux facteurs tels les facteurs historico-socio-culturels alimentent la roue de ce cercle vicieux qui est : « le manque d’instruction – les mauvaises conditions de vie – la pauvreté ».
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