Motifs « identitaires » d'engagement en formation et motivation à la formation
Abstract
This study takes as its starting points the acknowledged fact that the society of Reunion Island is characterised by high levels of exclusion from employment, as well as the behaviour of trainees undertaking vocational courses, as observed by teaching teams. It attempts to assess the importance of the role played by identity-based motives, within the context of individuals’ engagement on training courses, in the expression and development of training motivation. Projects, motivation processes (self-determination, skills perception, etc.) and the high dropout rate amongst trainees registered on vocational courses in Personalised Training Workshops (APP) are analysed and related to the identity-based motives underlying engagement on training courses. The results reveal the connections between motivation processes and the role of identity in motivation. The study also highlights the lack of real motivation at the start of training courses, especially in terms of attendance levels, a factor which is particularly important in the case of self-training programmes within an institutional context such as that offered by the Personalised Training Workshops.
Partant du constat selon lequel la société réunionnaise est marquée par une forte exclusion de l’emploi, mais aussi à partir des comportements des stagiaires de la formation professionnelle observés par les équipes pédagogiques, cette étude tente de vérifier l’importance des motifs identitaires d’engagement en formation pour l’expression et le développement d’une motivation à la formation. Les projets, les processus motivationnels (autodétermination, perception de compétence) ainsi que les abandons d’une cohorte de stagiaires inscrits dans un parcours de formation en Atelier de Pédagogie Personnalisée (APP) ont été analysés et mis en relation avec les motifs identitaires d’engagement en formation. Les résultats mettent en lumière les liens entre processus motivationnels et le contenu identitaire de la motivation. L’étude montre également l’insuffisance d’une forte motivation à l’entrée en formation en terme d’assiduité et d’autant plus dans le cas d’une action d’autoformation en contexte institutionnel telle que celle proposée par les APP.