Motifs « identitaires » d'engagement en formation et motivation à la formation - Université de La Réunion
Journal Articles Kabaro, revue internationale des Sciences de l'Homme et des Sociétés Year : 2005

Motifs « identitaires » d'engagement en formation et motivation à la formation

Abstract

This study takes as its starting points the acknowledged fact that the society of Reunion Island is characterised by high levels of exclusion from employment, as well as the behaviour of trainees under­taking vocational courses, as observed by teaching teams. It attempts to assess the importance of the role played by identity-based motives, within the context of individuals’ engagement on training courses, in the expression and develop­ment of training motivation. Projects, motivation processes (self-determination, skills perception, etc.) and the high dropout rate amongst trainees registered on vocational courses in Personalised Training Workshops (APP) are analysed and related to the identity-based motives underlying engagement on training courses. The results reveal the connec­tions between motivation processes and the role of identity in motivation. The study also highlights the lack of real motivation at the start of training courses, especially in terms of attendance levels, a factor which is particularly important in the case of self-training programmes within an institutional context such as that offered by the Personalised Training Workshops.
Partant du constat selon lequel la société réunionnaise est marquée par une forte exclusion de l’emploi, mais aussi à partir des comportements des stagiaires de la formation professionnelle observés par les équipes pédagogiques, cette étude tente de vérifier l’importance des motifs identitaires d’engagement en formation pour l’expression et le développement d’une motivation à la formation. Les pro­jets, les processus motivationnels (auto­détermination, perception de compéten­ce) ainsi que les abandons d’une cohorte de stagiaires inscrits dans un parcours de formation en Atelier de Pédagogie Per­sonnalisée (APP) ont été analysés et mis en relation avec les motifs identitaires d’engagement en formation. Les résultats mettent en lumière les liens entre proces­sus motivationnels et le contenu identi­taire de la motivation. L’étude montre également l’insuffisance d’une forte moti­vation à l’entrée en formation en terme d’assiduité et d’autant plus dans le cas d’une action d’autoformation en contexte institutionnel telle que celle proposée par les APP.
Fichier principal
Vignette du fichier
Kabaro-3_Vernet1.pdf (420.2 Ko) Télécharger le fichier

Dates and versions

hal-03485417 , version 1 (17-12-2021)

Identifiers

  • HAL Id : hal-03485417 , version 1

Cite

Julien Vernet. Motifs « identitaires » d'engagement en formation et motivation à la formation. Kabaro, revue internationale des Sciences de l'Homme et des Sociétés, 2005, L'identité et la construction de l'identité dans les îles du Sud-Ouest de l'océan Indien, III (3-4), pp.121-130. ⟨hal-03485417⟩
112 View
249 Download

Share

More