Student habits as a barrier to online training? Between reality and teachers' own experiences and perceptions
Les habitudes des étudiants comme obstacle à la formation en ligne ? Entre réalité et projection des enseignants
Abstract
The increasing student mobility and the internationalisation of e-learning in recent decades have brought the need to take cultural differences into account to the forefront. Can the learning culture of learners be a barrier to learning? This is one of the questions we asked in a doctoral PhD research project research which analysed the decline of an online French teaching-learning programme and its shift towards a face-to-face course model. Since the French language programme was largely introduced and supported (in terms of its design and implementation) by French authorities in a Tanzanian educational context, the aim was to examine the extent to which the learning habits of Tanzanian students might diverge from the teaching-learning modalities provided in the online distance French programme. The analysis of the surveys conducted among teachers and students of French as a foreign language has led to the following result: if student habits persist, they are not in contradiction with the learning modalities provided by the online French training. The analysis reveals that it is rather the personal learning experiences of the teachers projected onto those of the students that tend to impact the initial organization of the French course.
La mobilité étudiante croissante et l'internationalisation des formations en ligne ces dernières décennies ont fait émerger de manière plus saillante la nécessité de prendre en compte les différences culturelles. La culture d'apprentissage des apprenants peut-elle faire obstacle à l'apprentissage ? C'est l'une des questions que nous avons posées dans le cadre d'une recherche doctorale portant sur l'analyse du déclin d'un dispositif d'enseignement-apprentissage de français en ligne et à distance et de son infléchissement vers un modèle de cours en présentiel. Le dispositif ayant été introduit et soutenu (aux plans de sa conception et mise en œuvre) en grande partie par des instances françaises dans un contexte éducatif tanzanien, il s'est agi d'examiner dans quelle mesure les habitudes d'apprentissage des étudiants tanzaniens pouvaient empêcher l'application des modalités d'enseignement-apprentissage sous-tendues par le dispositif de français. L'analyse des enquêtes effectuées auprès des enseignants et étudiants de français langue étrangère a permis d'obtenir le résultat suivant : si les habitudes estudiantines se poursuivent, elles ne font guère obstacle aux modalités d'apprentissage prévues par le dispositif. Ce sont plutôt les expériences personnelles d'apprentissage des enseignants projetées sur celles des étudiants qui tendent à impacter l'organisation initiale du dispositif.
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