Rhapsodies, Books, Episodes and Suspense
Rhapsodies, livres, épisodes et suspense
Résumé
The epic is, in the seventeenth and eighteenth centuries, one of the genres codified most drastically by neoclassical poetics, whereas early modern epics are systematically divided into cantos (or books). It may therefore come as a surprise that such divisions are not the object of theoretical attention, in striking contrast to the divisions of dramatic works (acts and scenes), which are considered the primary instruments of dramatic dispositio. This study presents this manifold theoretical loophole, taking Diderot’s definition of the “Chant” as its starting point, and going back the classical sources of the early modern neo-Aristotelian critical tradition. The epic canto (or book) appears to be an heterogenous textual segment, partaking both from a material and a narratological definition of epic dispositio.
Aux xviie et xviiie siècles, l’épopée est l’un des genres les plus codifiés par la poétique classique, et les épopées composées par les poètes modernes sont systématiquement divisées en chants (ou livres). Pourtant ces divisions ne font pas l’objet d’une réflexion théorique comparable, par exemple, aux divisions du drame (l’acte et la scène) qui sont théorisées comme les instruments de la dispositio. On étudie ici les différentes dimensions de ce vide poétologique, en partant de l’article « Chant » rédigé par Diderot pour l’Encyclopédie, et en remontant aux sources antiques de la tradition néo-aristotélicienne. Il apparaît que le chant (ou livre) épique est un segment textuel hétéroclite au statut ambigu, au croisement d’approches matérielles et narratologiques de la disposition épique.
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