Autistes : entre situations de vulnérabilité et pouvoir d’agir ? - Université de La Réunion
Journal Articles Education et socialisation - Les cahiers du CERFEE Year : 2020

Autistic People: Between Situations of Vulnerability and Empowerment?

Autistes : entre situations de vulnérabilité et pouvoir d’agir ?

Julie Dumonteil

Abstract

Autistic people are discriminated against in their access to education, schooling and vocational training. The European Committee of Social Rights recently condemned France for this reason. If autistic people often experience persecution and victimization, it is because autistic spectrum traits express themselves at the field, which build the heart of the social environment, interpersonal relationships. Collectiveness is vital for human beings because of their fundamental vulnerability related to their own limitations. But do autistic people constitute a particularly vulnerable group? Or do they find themselves in situations that increase vulnerability? Or do their life-experiences generate increased vulnerability? After focusing on an anthropological definition of the notion of vulnerability, the phenomena of vulnerabilization of autistic people is analyzed to understand how education can fight it by encouraging autistic empowerment.
En matière d’éducation, de scolarisation et de formation professionnelle, les autistes sont victimes de discrimination comme en témoignent les condamnations récurrentes de la France par le comité des droits sociaux du conseil de l’Europe. S’il n’est malheureusement pas rare que les autistes soient victimes de maltraitance, c’est parce que leur spécificité porte justement sur ce qui est au cœur de la sphère sociale, à savoir le rapport à autrui. En effet, le collectif est indispensable à l’être humain dont la vulnérabilité fondamentale est liée à sa finitude. Mais alors les autistes constituent-ils une population particulièrement vulnérable ? Ou sont-ils plutôt soumis à des situations génératrices d’une vulnérabilité accrue ? Après une définition anthropologique de la notion de vulnérabilité, il s’agira d’analyser les phénomènes de vulnérabilisation des autistes pour déterminer en quoi l’éducation peut les contrecarrer, en encourageant le pouvoir d’agir des autistes.
Fichier principal
Vignette du fichier
edso-12673.pdf (956.68 Ko) Télécharger le fichier
Origin Publisher files allowed on an open archive
Loading...

Dates and versions

hal-02958416 , version 1 (06-10-2020)

Licence

Identifiers

  • HAL Id : hal-02958416 , version 1

Cite

Julie Dumonteil. Autistes : entre situations de vulnérabilité et pouvoir d’agir ?. Education et socialisation - Les cahiers du CERFEE, 2020, 57. ⟨hal-02958416⟩
129 View
340 Download

Share

More