L'intégration scolaire de l'enfant handicapé (1991-2002)
Abstract
Specialized education has been caring for a long time for so called "Abnormal" children. This category of "abnormality" has to be put into perspective in its historic genealogy. How did the educational system manage to take care of those "different" children? In order to answer that question, one must study the gradual constitution of the subjects as well as the evolution of the ruling theories wich both gave birth to a "specialized education", and, in a wider aspect, shed a light on today's issues. Within this genealogical search, we shall use Michel's Foucault's conceptual tools. His historical analysis tends to reveal a strong normative pedagogigal power issued from a disciplinary logic and, ad the same time, another logic, rather based on a educative care paying its respects to freedom in children, considered as human beings.
La loi d'orientation de 1989 fait pleinement droit aux difficultés de l'enfant et à l'intégration scolaire du handicap. Ce faisant, elle initie une refonte en profondeur des dispositifs de l'intégration scolaire qui coïncide avec la création et le développement des IUFM. Le développement de l'intégration scolaire, en substitution des anciennes classes de perfectionnement, doit s'accompagner d'une réflexion approfondie sur les enjeux, mais aussi les limites et les ambiguités de l'intégration recherchée, si l'on ne veut pas retomber dans l'ornière de la ségrégation. L'intégration ne relève ni de l'assimilation, ni de l'insertion. Elle nous engage à penser une relation inédite entre l'identité et la différence, la normalité et le pathologique, et ainsi à rééxaminer la notion de handicap.
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