Multiculturalisme
Abstract
This dictionary article invites us to analyze the prominent features of multiculturalism to compare overseas territories' diversity management policy with the fundamental principle of the French Republic's unity.
The "multiculturalist tension" in France is often denied in the name of a desire for social and political homogenization, involving looking back at the issue again.
France is classically presented as the "multiculturalist anti-model" because of its aspiration for the unity and indivisibility of its Republic.
However, the geographical remoteness of the overseas territories, combined with a strong diversity and cultural particularism, has justified the gradual introduction of a less homogenous policy towards them.
Today, overseas territories form a "center of differentialism" thanks to the legal regimes of adaptation and autonomy offered to them to take account of the specific local characteristics.
This territorial differentialism forms the ideal breeding ground for ethnocultural differentialism, which involves applying different laws to the members of a group with a common identity, origin, and culture.
Cet article de dictionnaire invite à analyser les traits saillants du multiculturalisme pour confronter la politique de gestion de la diversité en outre-mer et le principe fondamental de l’unité de la République française. La « tension multiculturaliste » de la France étant régulièrement niée au nom d’une aspiration à l’homogénéisation sociale et politique, un retour sur la question s’impose. La France est classiquement présentée comme l’« anti-modèle multiculturaliste » en raison de son aspiration à l’unité et à l’indivisibilité de la République. La situation d’éloignement géographique des outre-mer, conjuguée à une forte diversité et à un particularisme culturel de ces territoires, a toutefois justifié qu’une politique moins homogène soit mise en place progressivement à leur égard. Les outre-mer constituent aujourd’hui un « foyer de différencialisme » par les régimes juridiques d’adaptation et d’autonomie qui leur sont offerts dans le but de tenir compte des spécificités locales. Ce différencialisme d’origine territoriale constitue le terrain privilégié pour l’épanouissement d’un différencialisme ethnoculturel conduisant à appliquer un droit différent aux membres d’un groupe marqué par une identité, une origine et une culture communes.
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