Regards croisés sur l'impact des politiques linguistiques éducatives : le cas de la certification en langues pour les enseignants
Abstract
This research examines government policy concerning the foreign language certification of primary school teachers, its evolution and the reactions of the actors within the education system to this evolution. The corpus used was a series of interviews conducted with system actors involved in teacher training. Extracts from a series of texts presenting both government decisions and reactions to them were shown to a panel of interviewees all directly involved in putting government linguistic policy into practice on the ground in teacher training institutions. The research identifies the principal themes involved in the debate, as well as reactions to these themes. We suggest ways of identifying the manner in which the positions which the actors take up in relation to linguistic education policy and professional qualifications are constructed through discourse.
Notre recherche s'intéresse aux évolutions des exigences ministérielles concernant la certification en langues pour les enseignants, en relation avec la réception des décisions par les personnes impliquées dans la formation des professeurs des écoles. Elle prend appui sur une sélection de textes qui témoignent des décisions prises et des réactions. Des extraits de ces textes ont été soumis pour commentaire auprès d'un panel représentatif des acteurs de la politique linguistique et de sa mise en oeuvre dans le cadre de la formation des professeurs des écoles. Nous tentons de dégager les thèmes principaux, les prises de position et les niveaux d'engagement et nous proposons quelques pistes pour une identification de la manière dont les positionnements sur la politique linguistique éducative et sur la qualification professionnelle sont construits en discours.
Origin | Files produced by the author(s) |
---|
Loading...