When the “already-there” shines through the students’ lexical choices
Les choix lexicaux des élèves révélateurs d’un déjà-là
Résumé
Our research focuses on the roots of any verbal production in the “already-there”: productions heard, read, written (or not) by the writer himself. This article is based on data collected through an experiment of recall written from a heard story by young students. They benefit from a double influence of the “already-there”: the influence of heard source and the influence of first written text. The analysis of corpus presented in this article, focused on the observation of lexical choices, corroborates the influence of the “already-there”: traces of literary reminiscences, re-use of linguistic materials, choices of synonyms and individual cultural knowledge. The discussions about lexical explanations in the classes have implications for understanding the mental pathway of students and their semantic networks, for understanding lexical errors. The interactivity of collective lexical explanations is an attractive didactic aim, just as well for changing the teacher’s perceptions about some lexical choices as for encouraging an oral lexical activity useful for the writing and the reading.
Notre recherche s’intéresse à l’ancrage de toute production verbale dans du déjà-là : productions entendues, lues, réalisées ou non par le scripteur lui-même. Cet article s’appuie sur les données recueillies grâce à un dispositif expérimental de rappels écrits de récit entendu par des élèves du primaire. Les élèves bénéficient d’une double influence du déjà-là : influence du texte source entendu et influence du texte produit. L’analyse du corpus présentée dans cet article, centrée sur l’observation des choix lexicaux, corrobore l’influence du déjà-là : traces de réminiscences littéraires, réemplois de matériaux linguistiques, choix synonymiques et connaissances culturelles individuelles. Les entretiens d’explicitation lexicale menés dans les classes ont contribué à mieux cerner le cheminement mental des élèves et leurs réseaux sémantiques, à comprendre des erreurs lexicales. L’interactivité des explicitations lexicales collectives est une piste didactique séduisante, tant pour modifier les représentations des enseignants sur certains choix lexicaux, que pour proposer une activité lexicale orale, au service de l’écriture et de la lecture.