Interroger la littératie en santé dans une perspective de transformations individuelles et sociales
Abstract
The present contribution analyzes the differentiated pathways of 42 persons with chronic illness, living in Reunion, who were included in a research in 2012 and re-interviewed in 2015. The individual and social development is considered within the framework of the educational interventions and care, which these 42 people benefited throughout the research period. The results show the progression of health literacy across eight constitutive variables of type 2 diabetes management in the ordinary context of the chronically ill person. They also show that trends are differentiated from one variable to another. The discussion focuses on the relevance to consider emancipation of chronically ill people in connection with the training of health professionals, and calls to rethink the question of emancipation in its individual and social dimensions, taking into account the plural contexts through which it develops.
La contribution interroge les évolutions différenciées de 42 personnes malades chroniques inclues dans une recherche en 2012 et revues en 2015, à La Réunion. Le développement individuel et social est pensé en lien avec les interventions éducatives et de soins dont ont bénéficié ces 42 personnes durant la recherche. Les résultats montrent l’évolution de la littératie en santé à travers huit variables constitutives de la gestion du diabète de type 2 en contexte ordinaire. Ils montrent aussi que cette évolution n’est pas équivalente d’une variable à une autre. La discussion porte sur la pertinence d’envisager l’émancipation des personnes malades chroniques en lien avec la formation des soignants, ce qui invite à repenser la question de l’émancipation dans ses dimensions individuelles et sociales, en tenant compte des contextes pluriels dans lesquels elle s’actualise.
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