L’inscription paradoxale du dispositif Diwan en Bretagne
Abstract
This contribution questions the social inscription of the bilingual Diwan scheme in Britain, nearly 40 years after the early stages of a project that defends the choice of a total immersion in the Breton language, in a regional context where the number of ‘natural’ speakers continues to decline. Viewed in its dimensions "soilless", the educational intervention is questioned here through its psychosociological, organizational, institutional and social dimensions. The analyses are grounded on 48 semi-structured interviews with management teams, teachers, students and parents, as well as in situ observations in 10 schools. The results help to highlight the basis on which the Diwan scheme was built, but they also point out tensions and debates, regarding the actions and the actors as well as the priorities they expressed.
Cette contribution interroge l’inscription sociale du dispositif bilingue Diwan en Bretagne, près de 40 ans après les débuts d’un projet qui soutient le choix de l’immersion totale en langue bretonne, dans un contexte régional où le nombre de locuteurs « naturels » ne cesse de baisser. Envisagée dans ses dimensions « hors-sol », l’intervention éducative est questionnée ici à travers ses dimensions didactiques, psychopédagogiques, organisationnelles, institutionnelles et sociales. Les analyses prennent appui sur 48 entretiens semi-directifs menés auprès des équipes de direction, des enseignants, des élèves et des parents d’élèves, ainsi que sur des observations in situ réalisées dans 10 établissements. Les résultats permettent de mettre en exergue les points d’appui sur lesquels le dispositif s’est construit, mais ils soulignent aussi les lieux de tensions et de controverses, tant du côté des actions et des acteurs eux-mêmes que du côté des orientations privilégiées par ces derniers.
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