Madagascar dans le discours des sociétés savantes de La Réunion, la "colonie colonisatrice" (1855-1940)
Résumé
Often relegated to the ranks of colonial imaginaries, the discourses of learned societies have been able to initiate and accompany colonial initiatives. This is true for the learned societies of La Reunion where the “Société des Sciences et des Arts” and the “Académie de La Réunion” participated in the colonial imagination of an old colony whose elite is a conquering avant-garde from the distant homeland. Our purpose is thus to highlight the role of the learned societies of Reunion in the process of colonial acculturation within a colony that considers itself as colonizing. Our intention is to highlight the uniqueness of this vector of colonial propaganda, making Reunion Island the “mother cell” of Madagascar, even if the Reunion Islanders are ultimately the poor parents of the colonization of the Great Island.
Souvent relégués au rang des imaginaires coloniaux, les discours des sociétés savantes ont pu initier et accompagner les entreprises coloniales. Ce constat vaut pour les sociétés savantes de La Réunion où La Société des Sciences et des Arts et L’Académie de La Réunion ont participé à l’imaginaire colonial d’une vieille colonie dont l’élite s’érige en avant-garde expansionniste de la lointaine métropole. Notre propos est ainsi de mettre en évidence le rôle des sociétés savantes réunionnaises dans le processus d’acculturation coloniale au sein d’une colonie qui se pense comme colonisatrice. Notre intention est de mettre en exergue la singularité de ce vecteur de la propagande coloniale qui fait de La Réunion « la cellule mère » de Madagascar même si les Réunionnais restent in fine les parents pauvres de la colonisation de la Grande île.
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