From temporarily dropping out of school to getting back into the school system: the importance of recognition
Du décrochage provisoire au raccrochage scolaire : l’importance de la reconnaissance.
Abstract
This article focuses on school dropouts and returners. Our purpose is to understand--thanks to the pupils’ point of view-- their perceived double experience of dropping out of and returning to school. With this in mind, data was collected using ethnographic methods to show the meaning subjects give to their “here and now”. This data was interpreted with reference to symbolic interactionism and Axel Honneth’s theory of recognition. We notice microtransformations in their relationships to themselves and others. These changes are reflected in their relationships with teachers, with fellow pupils and with their family.
Cette contribution traite du décrochage provisoire et du raccrochage scolaire d’élèves du secondaire. Notre objectif est de comprendre, à travers des points de vue exprimés par 12 collégiens, leurs perceptions d’une double expérience : celle du décrochage-raccrochage. Dans cette perspective, les données ont été recueillies à partir d’une démarche ethnographique facilitant la saisie du sens que les sujets confèrent à leur ici et maintenant. Elles ont été interprétées en référence à l’interactionnisme symbolique et à la théorie de la reconnaissance (Honneth, 2010). On assiste à des microtransformations dans le rapport à soi et à autrui. Ces altérations concernent aussi le rapport à l’école, aux enseignants, aux pairs et à la famille.