Patriotism in the upper secondary school of Saint-Denis in Reunion island before WWI (1870-1914)
Le patriotisme au lycée de Saint-Denis de La Réunion avant la Grande Guerre (1870-1914)
Abstract
In Reunion Island, the School system of the Third Republic initiated a process of national cultural integration in which patriotic and civic values were promoted. As a result, the strengthened feeling of national belonging gradually developed into a patriotic/warmongering spirit and the recognition of the benefits brought by the nation in the minds of the young students of the colony. The Saint-Denis upper secondary school, a model school in which the colony elite studied, was therefore the object of particular attention from colonial authorities. Thus, during the prize ceremony held each year before the holiday break, pupils were taught a final lesson of civic responsibility with a reminder of the foundations of the nation and the duties inherent to patriotism.
À La Réunion, l’école de la Troisième République s’est investie dans un processus d’acculturation nationale où les valeurs patriotiques et civiques ont été mises à l’honneur. L’affermissement du sentiment d’appartenance nationale s’est donc inscrit progressivement dans un patrio-bellicisme et dans une reconnaissance des bienfaits de la Nation pour les jeunes élèves de la colonie. Le lycée de Saint-Denis, établissement modèle accueillant les élites réunionnaises, a été l’objet à cet égard d’une attention particulière de la part des autorités coloniales. Durant la remise des prix effectuée chaque année avant les vacances scolaires, les élèves recevaient ainsi une dernière leçon édifiante d’instruction civique rappelant les fondements de la Nation et les devoirs inhérents au patriotisme.
Domains
HistoryOrigin | Files produced by the author(s) |
---|