S. K. Abell, D. R. Dillon, C. J. Hopkins, W. D. Mcinery, and D. Brien,

G. , Somebody to count on : Mentor/inter relationships in a beginning teacher internship program. Teaching and Teacher Education, vol.11, pp.173-188, 1995.

B. Achinstein and B. Fogo, Mentoring novices' teaching of historical reasoning: Opportunities for pedagogical content knowledge development through mentor-facilitated practice. Teaching and Teacher Education, vol.45, pp.45-58, 2015.

M. Altet, L. Paquay, and P. Perrenoud, L'incertaine professionnalisation des formateurs d'enseignants. Perspectives en éducation et formation, pp.7-7, 2002.

J. Amathieu, Étude des circonstances de formation permettant à des enseignants novices d'éprouver de la satisfaction professionnelle en situation de travail en classe : étude de cas en éducation physique et sportive (Doctoral dissertation, 2015.

G. E. Anscombe, Gallimard, 1957.

D. E. Arredondo and T. T. Rucinski, Principal perceptions and beliefs about integrated curriculum use, Journal of Educational Administration, vol.36, issue.3, pp.286-298, 1998.
DOI : 10.1108/09578239810214722

L. Baecher and S. C. Kung, Jumpstarting novice teachers' ability to analyze classroom video : Affordances of an online workshop, Journal of Digital Learning in Teacher Education, vol.28, issue.1, pp.16-26, 2011.

M. M. Bakhtin, Esthétique de la création verbale, Gallimard, pp.263-308, 1984.

Y. Barthe, D. De-blic, J. P. Heurtin, E. Lagneau, C. Lemieux et al., Sociologie pragmatique : mode d'emploi. Politix, pp.175-204, 2013.
DOI : 10.3917/pox.103.0173

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01505188

C. Beck and C. Kosnik, Components of a good practicum placement: Student teacher perceptions, Teacher Education Quarterly, pp.81-98, 2002.

, Le travail collectif en ergonomie: perspectives actuelles en ergonomie, Octares éd, 2000.

D. F. Berducci, Vygotsky through Wittgenstein: A new perspective on Vygotsky's developmental continuum, Theory & Psychology, vol.14, issue.3, pp.329-353, 2004.

P. L. Berger and T. Luckmann, The social construction of reality: A treatise in the sociology of knowledge, 1991.

A. Berten, Du tiers au Tiers, Avons-nous encore besoin d'un tiers ?, pp.39-60, 2005.
DOI : 10.3917/eres.lebru.2005.02.0039

S. Bertone, &. S. Chaliès, and Y. Clot, Contribution d'une théorie de 212, 2009.

, action à la conceptualisation et à l'évaluation des pratiques réflexives dans les dispositifs de formation initiale des enseignants, Le travail humain, vol.72, issue.2, pp.104-125

S. Bertone, S. Chaliès, A. Clarke, and J. Méard, The dynamics of interaction during post-lesson conferences and the development of professional activity : Study of a pre-service physical education teacher and her co-operaring, Asia-Pacific Journal of Teacher Education, vol.34, pp.245-264, 2006.

S. Bertone, J. Méard, J. P. Euzet, L. Ria, and M. Durand, , 2003.

, Intrapsychic conflict experienced by a preservice teacher during classroom interactions: A case study in physical education. Teaching and teacher education, vol.19, pp.113-125

S. Bertone and F. Saujat, La réflexivité comme instrument de formation par l'alternance et de développement de l'activité professionnelle des enseignants, Activités, vol.10, pp.10-12, 2013.

D. Blake, V. Hanley, M. Jennings, and M. Lloyd, Change in teacher education: Interpreting and experiencing new professional roles, European journal of teacher education, vol.19, issue.1, pp.19-34, 1996.

L. Boltanski and L. Thévenot, De la justification. Les économies de la grandeur, 1991.

H. Borko, Professional development and teacher learning: Mapping the terrain. Educational researcher, vol.33, pp.3-15, 2004.

H. Borko and V. Mayfield, The roles of the cooperating teacher and university supervisor in learning to teach. Teaching and Teacher Education, vol.11, pp.501-518, 1995.

H. Borko, J. Jacobs, E. Eiteljorg, and M. E. Pittman, Video as a tool for fostering productive discussions in mathematics professional development. Teaching and teacher education, vol.24, pp.417-436, 2008.

H. Borko, K. Koellner, J. Jacobs, and N. Seago, Using video representations of teaching in practice-based professional development programs, ZDM, vol.43, issue.1, pp.175-187, 2011.

P. Bourdieu, Les rites comme actes d'institution. Actes de la recherche en sciences sociales, vol.43, pp.58-63, 1982.

P. Bourdieu, La domination masculine, p.31, 1998.

R. Bourque and C. Thuderoz, Sociologie de la négociation, 2002.

J. Bouveresse, Le mythe de l'intériorité. Expérience, signification et langage privé, 1976.

J. Bouveresse, La force de la règle, Les Éditions de Minuit, 1987.

J. Bouveresse, Essais III: Wittgenstein & les sortilèges du langage, 2003.

J. Bruner, Play, thought, and language, Peabody Journal of Education, vol.60, issue.3, pp.60-69, 1983.

J. Bullough, J. Young, J. Birrell, C. Clark, M. Winston-egan et al., Teaching with a peer: A comparison of two models of student teaching. Teaching and Teacher Education, vol.19, pp.57-73, 2003.

T. Caplow and P. Cep, Deux contre un: les coalitions dans les triades, 1971.

S. Cavell, Les voix de la raison. Wittgenstein, le scepticisme, la moralité et la tragédie, vol.1, 1996.

S. Chaliès, La construction du «sujet professionnel» en formation: contribution à un programme de recherche en anthropologie culturaliste, 2012.

, Note de synthèse pour l'Habilitation à Diriger des recherches

S. Chaliès and S. Bertone, L'enseignement, Revue EPS, 2008.

S. Chaliès, S. Cartaut, G. Escalié, and M. Durand, L'utilité du tutorat pour de jeunes enseignants, 2009.

, Recherche & formation, issue.2, pp.85-129

S. Chaliès, E. Flavier, and S. Bertone, Vers une rénovation de la situation traditionnelle de conseil pédagogique, Conscience, vol.19, p.215, 2007.

S. Chaliès, L. Ria, S. Bertone, J. Trohel, and M. Durand, , 2004.

, Interactions between preservice and cooperating teachers and knowledge construction during post-lesson interviews. Teaching and teacher education, vol.20, pp.765-781

F. Chateaureynaud, La faute professionnelle, 1991.

C. Chauviré and A. Ogien, La régularité (habitude, disposition et savoir-faire dans l'explication de l'action), 2002.

C. Chauviré, La seconde philosophie de Wittgenstein, 2003.

F. Christie, *. Conlon, T. Gemmell, T. Long, and A. , Effective partnership? Perceptions of PGCE student teacher supervision, European Journal of Teacher Education, vol.27, issue.2, pp.109-123, 2004.

A. Clarke and S. Jarvis-selinger, What the teaching perspectives of cooperating teachers tell us about their advisory practices. Teaching and teacher education, vol.21, pp.65-78, 2005.

Y. Clot, Travail et pouvoir d'agir, Le travail humain, 2008.

J. M. Correa, A. Martínez-arbelaiz, and E. Aberasturi-apraiz, , 2015.

, Post-modern reality shock: Beginning teachers as sojourners in communities of practice. Teaching and Teacher Education, vol.48, pp.66-74

D. Cru, Règles de métier, langue de métier : dimension symbolique au travail et démarche participative de prévention. Le cas du bâtiment et des travaux publics, p.216, 1995.

M. M. Dajani, Preparing Palestinian reflective English language teachers through classroom based action research, Australian Journal of Teacher Education (Online), vol.40, issue.3, p.116, 2015.

L. Darling-hammond and J. Snyder, Curriculum studies and the traditions of inquiry: The scientific tradition. Handbook of research on curriculum, pp.41-78, 1992.

M. A. Dahlgren and E. H. Chiriac, Learning for professional life : Student teachers' and graduated teachers' views of learning, responsability and collaboration. Teaching and Teacher Education, vol.25, pp.991-999, 2009.

D. De-blic and C. Lemieux, Le scandale comme épreuve. Politix, pp.9-38, 2005.

C. De-la-garza and A. Fassina, Régulations horizontales et verticales du risque. Le travail collectif. Perspectives actuelles en ergonomie, pp.217-234, 2000.

D. Lara and P. , L'expérience du langage : Wittgenstein philosophe de la subjectivité, p.152, 2005.

V. Descombe, La denrée mentale, 1995.

F. De-singly, Double je : Identité personnelle et identité statutaire, 2017.

G. M. Ditchburn, Remembering reflection in pre-service teachers' professional experience, Australian Journal of Teacher Education, issue.2, p.217, 2015.
DOI : 10.14221/ajte.2015v40n2.7

URL : http://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=2544&context=ajte

N. Dodier, L'expertise médicale-Essai de sociologie sur l'exercice du jugement, 1993.

W. Doise and G. Mugny, Le développement social de l'intelligence, vol.1, 1981.

W. Doise and G. Mugny, Psychologie sociale et développement cognitif, 1997.

M. Durand, Un programme de recherche technologique en formation des adultes, Éducation & didactique, vol.2, issue.3, pp.97-121, 2008.
DOI : 10.4000/educationdidactique.373

URL : http://journals.openedition.org/educationdidactique/pdf/373

M. Durand, I. De-saint-georges, and M. Meuwly-bonte, Le curriculum en formation des adultes : argumentation pour une approche «orientée-activité». Raisons éducatives, pp.185-202, 2006.
DOI : 10.3917/dbu.audig.2006.01.0185

P. Duret, Sociologie de la compétition: Sociologies contemporaines, 1999.

P. Duret and P. Trabal, Le sport et ses affaires : une sociologie de la justice de l'épreuve sportive, 2001.

M. Duru-bella, Socialisation scolaire et projets d'avenir chez les lycéens et les lycéennes. La causalité du probable et son insertion sociologique. L'orientation scolaire et professionnelle, vol.24, p.218, 1995.

D. Edwards, Discourse and cognition, Sage, 1997.

C. J. Edwards-groves, Learning Teaching Practices: The Role of Critical Mentoring Conversations in Teacher Education, Journal of Education and Training Studies, vol.2, issue.2, pp.151-166, 2014.

N. Elias, M. Schröter, and J. Etoré, Mozart : sociologie d'un génie, 1991.

G. Escalie, S. Chalies, and M. Durand, La participation d'un enseignant stagiaire à la communauté de pratique enseignante lue au travers d'une théorie de l'action collective : éléments théoriques et premiers résultats, Biennale internationale de l'éducation, 2012.

C. M. Fairbanks, D. Freedman, and C. Kahn, The role of effective mentors in learning to teach, Journal of Teacher Education, vol.51, issue.2, pp.102-112, 2000.

J. Freund, , 1983.

F. F. Fuller, Concerns of teachers: A developmental conceptualization, American educational research journal, vol.6, issue.2, pp.207-226, 1969.

C. Gaudin, Analyse d'activités de formation exploitant le visionnage de vidéos et de leurs effets sur l'activité professionnelle d'enseignants novices: une étude de cas en éducation physique et sportive (Doctoral dissertation, p.219, 2014.

P. Garnier, Ce dont les enfants sont capables, 1995.

C. Gauvry, Les limites de la lecture externaliste du meinen wittgensteinien. Une "intentionnalité" grammaticale, vol.6, 2010.

C. Giraud and Z. Smoreda, Rationalité de l'acteur: les enseignements d'un changement organisationnel, 1992.

, L'attitude de fonctionnaires à l'égard de leur statut, Sociétés contemporaines, vol.10, issue.1, pp.135-151

E. Goffman and A. Kihm, Stigmate : les usages sociaux des handicaps, Les éditions de minuit, 1975.

K. Goodnough, P. Osmond, D. Dibbon, M. Glassman, and K. Stevens, Exploring a triad model of student teaching : Pre-service teacher and cooperating teacher perceptions. Teaching and Teacher Education, vol.25, pp.285-296, 2009.

*. Grisham, D. L. Ferguson, J. L. Brink, and B. , Mentoring the mentors: student teachers' contributions to the middle school classroom, 2004.

&. Mentoring and . Tutoring, Partnership in Learning, vol.12, pp.307-319

J. Habermas, 5. La montée en singularité. Armillaire, pp.165-214, 1987.

C. Hélou, Résister pour exister: le défi des élèves, Education et sociétés, issue.1, pp.51-63, 2010.

A. Hennion, La passion musicale. Une sociologie de la médiation, 1993.
DOI : 10.3917/meta.henni.2007.01

A. Hirschman, Exit, Voice, Loyalty : défection et prise de parole, 1970.

A. S. Ibrahim, Approaches to supervision of student teachers in one UAE teacher education program. Teaching and Teacher Education, vol.34, pp.38-45, 2013.

J. C. Kaufmann, L'identité, Identités, pp.55-63, 2009.

M. Kleinknecht and J. Schneider, What do teachers think and feel when analyzing videos of themselves and other teachers teaching? Teaching and Teacher Education, vol.33, pp.13-23, 2013.
DOI : 10.1016/j.tate.2013.02.002

F. A. Korthagen, Situated learning theory and the pedagogy of teacher education : Towards an integrative view of teacher behavior and teacher learning. Teaching and Teacher Education, vol.26, pp.98-106, 2010.

B. Korver and H. Tillema, Feedback provision in mentoring conversation-differing mentor and student perceptions, Journal of Education and Training Studies, vol.2, issue.2, pp.167-175, 2014.

J. M. Kuijpers, A. A. Houtveen, . Wubbels, and . Th, An integrated professional development model for effective teaching. Teaching and Teacher Education, vol.26, pp.1687-1694, 2010.

B. Lahire, L'homme pluriel : les ressorts de l'action, 1998.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00971330

B. Lahire, La culture des individus, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00960782

B. Lahire, Monde pluriel, 2012.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00960787

B. Lahire, Dans les plis singuliers du social, 2013.
DOI : 10.3917/dec.lahir.2013.01

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00960725

I. Lakatos, Histoire et méthodologie des sciences, 1994.

D. Lambson, Novice teachers learning through participation in a teacher study group. Teaching and Teacher Education, vol.26, pp.1660-1668, 2010.

S. Laugier, Wittgenstein : les sens de l'usage, 2009.

, Lire les" Recherches philosophiques, 2006.

J. Lave and E. Wenger, Situated learning: Legitimate peripheral participation, 1991.

J. Lave and E. Wenger, Communities of practice, 1998.

, Jeunes enseignants et insertion professionnelle : un processus de socialisation? De professionnalisation ? De transformation ?, p.222, 1999.

S. Leblanc, Concepts et méthodes pour valoriser l'activité professionnelle au sein de la formation initiale et continue des enseignants. Formation et pratiques d'enseignement en question, vol.6, pp.11-33, 2007.

S. Leblanc, L. Ria, G. Dieumegard, G. Serres, and M. Durand, , 2008.

, Concevoir des dispositifs de formation professionnelle des enseignants à partir de l'analyse de l'activité dans une approche enactive, Activités, vol.5, issue.1, pp.58-78

L. Du and M. , La nature sociale de l'esprit : Wittgenstein, la psychologie et les sciences humaines, 2004.

D. M. Lefevre, Designing for teacher learning : video-based curriculum design, Using video in teacher education, vol.10, pp.235-258, 2004.

C. Lemieux, À quoi sert l'analyse des controverses ? Mil neuf cent. Revue d'histoire intellectuelle, pp.191-212, 2007.

C. Lemieux, Le devoir et la grâce, 2009.

J. Lemonnier, Les clés de la négociation réussie, 2007.

Y. Lenoir and F. Tochon, L'enseignant expert : regard critique sur une notion non dépourvue d'intérêt pour la recherche sur les pratiques enseignantes, Recherche & Formation, vol.47, issue.1, pp.9-23, 2004.
DOI : 10.3406/refor.2004.1924

URL : http://www.persee.fr/docAsPDF/refor_0988-1824_2004_num_47_1_1924.pdf

W. Lignier and N. Mariot, Où trouver les moyens de penser ?: Une lecture sociologique de la psychologie culturelle, Raisons pratiques, pp.191-214, 2013.

J. Lyotard and L. Différend,

D. W. Maandag, J. F. Deinum, A. W. Hofman, and J. Buitink, , 2007.

, Teacher education in schools: An international comparison, European Journal of Teacher Education, vol.30, issue.2, pp.151-173

D. Martucelli, Forgé par l'épreuve, p.326, 2006.

D. Masats and M. Dooly, Rethinking the use of video in teacher education : A holistic approach. Teaching and Teacher Education, vol.27, pp.1151-1162, 2011.

J. Mcnally, P. Cope, B. Inglis, and I. Stronach, The student teacher in school: Conditions for development. Teaching and teacher Education, vol.13, pp.485-498, 1997.

N. Miller-rigelman and B. Ruben, Creating foundations for collaboration in schools : Utilizing professional learning communities to support teacher candidate learning and visions of teaching. Teaching and Teacher Education, vol.28, pp.979-989, 2012.

V. Mollo and P. Falzon, Auto-and allo-confrontation as tools for reflective activities, Applied ergonomics, vol.35, issue.6, pp.531-540, 2004.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01584557

S. Moussay, J. Méard, and R. Étienne, Impact de la situation tutorale sur l'activité en classe des enseignants novices : étude du développement professionnel par le sens et par l'efficience. Revue des sciences de l'éducation, vol.37, pp.105-128, 2011.

M. Nachi, Arguments pour la constitution d'une théorie du compromis, Social science information, vol.43, issue.2, pp.131-143, 2005.

C. D. Nelson, Shifting teacher identities through inquiry into 'stories to live by'. Reflective Practice, vol.9, pp.207-217, 2008.

A. Ogien, Les formes sociales de la pensée: la sociologie après Wittgenstein, 2007.

A. Osmanoglu, M. Isiksal, and Y. Koc, Getting ready for the profession: Prospective teachers' noticing related to teacher actions, 2015.

, Australian Journal of Teacher Education (Online), vol.40, issue.2, p.29

C. Paris and S. Gespass, Examining the mismatch between learnercentered teaching and teacher-centered supervision, Journal of teacher education, vol.52, issue.5, pp.398-412, 2001.

C. Pastorini, Le sens de la perception chez Wittgenstein. Dogma, 2010.

C. Pastorini, Ludwig Wittgenstein, une introduction, 2011.

P. Perrenoud, Articulation théorie-pratique et formation de praticiens réflexifs en alternance, Alternance et complexité en formation. Éducation &emdash, pp.10-27, 2001.

T. Perez-roux, Les enseignants néo-titulaires à l'épreuve du métier : entre désenchantement et formes d'adaptation provisoires, Les langues modernes, vol.100, issue.3, pp.34-44, 2006.

T. Perez-roux and X. Lanéelle, Pluralité des ressources pour l'action dans les processus de transition formation-emploi chez les enseignants du secondaire. Les Sciences de l'éducation-Pour l'Ère nouvelle, vol.48, pp.17-42, 2015.
DOI : 10.3917/lsdle.484.0017

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01518479/file/Perez-Roux%20et%20Laneelle_SEEN_av%20dern%20version_HAL.pdf

A. N. Perret-clermont, L'interaction sociale comme facteur du développement cognitif (Doctoral dissertation, 1979.

D. Picard, Les rituels du savoir-vivre, 1995.

P. Rayou and L. Ria, Autour des statuts, de l'organisation et des savoirs professionnels, Éducation et sociétés, issue.1, pp.79-90, 2009.
DOI : 10.3917/es.023.0079

URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00680538

P. Rayou and A. Henriot-van-zanten, Enquête sur les nouveaux enseignants : changeront-ils l'école? Montrouge : Bayard Jeunesse, 2004.

L. Ria, De l'analyse de l'activité des enseignants débutants en milieu difficile à la conception de dispositifs de formation, Travail et formation des adultes, pp.217-243, 2009.

L. Ria, L'accompagnement des enseignants débutants : un dispositif expérimental de « formation au fil de l'eau, Actes du congrès de l'Actualité, de la Recherche en Education et en Formation (AREF), 2010.

L. Ria, C. Sève, J. Saury, J. Theureau, and M. Durand, Beginning teachers' situated emotions: A study of first classroom experiences, p.226, 2003.

, Journal of Education for Teaching: International research and pedagogy, vol.29, issue.3, pp.219-234

L. Ria, G. Serre, R. Goigoux, M. C. Baquès, and M. Tardif, , 2004.

, « Développement professionnel en formation par alternance : nature et dynamique temporelle des apprentissages des professeurs stagiaires au sein des IUFM

D. Richter, M. Kunter, O. Lüdtke, U. Klusmann, Y. Anders et al., How different mentoring approaches affect beginning teachers'development in the first years of practice. Teaching and Teacher Education, vol.36, pp.166-177, 2013.

P. Ricoeur, Essais d'herméneutique: Du texte à l'action, 1986.

N. M. Rigelman and B. Ruben, Creating foundations for collaboration in schools: Utilizing professional learning communities to support teacher candidate learning and visions of teaching. Teaching and Teacher Education, vol.28, pp.979-989, 2012.

H. W. Rittel and M. M. Webber, 2.3 planning problems are wicked, Polity, vol.4, pp.155-169, 1973.

A. Rodgers and V. L. Keil, Restructuring a traditional student teacher supervision model : Fostering enhanced profesionnal development and mentoring within a professional development school context. Teaching and Teacher Education, vol.23, pp.63-80, 2007.
DOI : 10.1016/j.tate.2006.04.012

A. D. Roehrig, . Bohn, C. M. Bohn, J. E. Turner, and M. Pressley, , 2008.

, Mentoring beginnig primary teachers for exemplary teaching practices. Teaching and Teacher Education, vol.24, pp.684-702

M. Romano and J. Schwartz, Exploring technology as a tool for eliciting and encouraging beginning teacher reflection, Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, vol.5, issue.2, pp.149-168, 2005.

C. L. Rosaen, M. Lundeberg, M. Cooper, A. Fritzen, and M. Terpstra, Noticing noticing: How does investigation of video records change how teachers reflect on their experiences?, Journal of teacher education, vol.59, issue.4, pp.347-360, 2008.

C. Roustan and F. Saujat, , 2008.

, Travail et formation en éducation, issue.1

J. J. Rozelle and S. M. Wilson, Opening the black box of field experiences : How cooperating teachers' beliefs and practices. Teaching and Teacher Education, vol.28, pp.1196-1205, 2012.

A. Rytivaara and R. Kershner, Co-teaching as a context for teachers'professional learning and joint knowledge construction. Teaching and Teacher Education, vol.28, pp.999-1008, 2012.

F. Saujat, Comment les enseignants débutants entrent dans le métier. Formation et pratiques d'enseignement en questions, vol.1, pp.97-106, 2004.

J. Saury, D. Adé, N. Gal-petitfaux, B. Huet, C. Sève et al., Actions, significations et apprentissages en EPS. Une approche centrée sur les cours d'expériences des élèves et des enseignants, p.208, 2013.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00848262

E. Revue,

L. M. Schnellert, D. L. Butler, and S. K. Higginson, Coconstructors of data, co-constructors of meaning: Teacher professional development in an age of accountability, Teaching and Teacher Education, vol.24, issue.3, pp.725-750, 2008.

D. Schön, Educating the reflective practitioner: toward a new design for teaching and learning in the professions, vol.1, p.987, 1990.

T. Seidel, K. Stürmer, G. Blomberg, M. Kobarg, and K. Schwindt, Teacher learning from analysis of videotaped classroom situations: Does it make a difference whether teachers observe their own teaching or that of others ? Teaching and teacher education, vol.27, pp.259-267, 2011.

J. R. Searle, La construction de la réalité sociale, 1998.

G. Serres, Analyse de la construction de l'expérience professionnelle au gré des diverses situations de formation initiale des enseignants du second degré (Doctoral dissertation, 2006.

G. Serres, L. Ria, and D. Adé, « Modalités de développement de l'activité professionnelle au gré des contextes de classe et de formation : 229 le cas des professeurs stagiaires en éducation physique et sportive ». Revue française de pédagogie, vol.149, pp.49-64, 2004.

C. E. Shepherd and M. J. Hannafin, Examining preservice teacher inquiry through video-based, formative assessment e-portfolios, Journal of Computing in Teacher Education, vol.25, issue.1, pp.31-37, 2008.

C. Shepherd and M. Hannafin, Beyond recollection : Reexamining preservice teacher practices using structured evidence, analysis, and reflection, Journal of Technology and Teacher Education, vol.17, issue.2, pp.229-251, 2009.

G. Simmel, S. Muller, and J. Freund, , 1995.

R. Snoeyink, Using video self-analysis to improve the "withitness" of student teachers, Journal of Computing in Teacher Education, vol.26, issue.3, pp.101-110, 2010.

E. Southgate, R. Reynolds, and P. Howley, Professional experience as a wicked problem in initial teacher education. Teaching and Teacher Education, vol.31, pp.13-22, 2013.

D. A. Spencer, Teacher's work in a historical and social context. Handbook of research on technopôle, pp.803-825, 2001.

A. Spire, Les effets politiques des transformations du corps enseignant. Revue française de pédagogie, Recherches en éducation, issue.170, pp.61-72, 2010.
DOI : 10.4000/rfp.1557

URL : http://journals.openedition.org/rfp/pdf/1557

R. N. Stanulis and D. Russell, Jumping in": Trust and 230 communication in mentoring student teachers. Teaching and Teacher Education, vol.16, pp.65-80, 2000.

J. R. Star and S. K. Strickland, Learning to observe: Using video to improve preservice mathematics teachers' ability to notice, Journal of mathematics teacher education, vol.11, issue.2, pp.107-125, 2008.
DOI : 10.1007/s10857-007-9063-7

L. Sundli, Mentoring-A new mantra for education, vol.23, pp.201-214, 2007.
DOI : 10.1016/j.tate.2006.04.016

J. Tardif, L'enseignement stratégique. Montréal : Éditions Logiques, 1992.

C. Thuderoz, , 2003.

C. Thuderoz, Qu'est-ce que négocier ? : sociologie du compromis et de l'action réciproque, PU Rennes, 2015.

F. V. Tochon, L'enseignant expert, 1993.

T. R. Tripp and P. J. Rich, The influence of video analysis of the process of teacher change. Teaching and Teacher Education, vol.28, pp.728-739, 2012.

A. Van-gennep, Les rites de passage : études systématiques des rites de la porte et du seuil, de l'hospitalité, 1981.

E. A. Van-es and M. G. Sherin, The influence of video clubs on teachers' thinking and practice, Journal of Mathematics Teacher Education, vol.13, issue.2, pp.155-176, 2010.

L. S. Vygotsky and J. Piaget, Pensée et langage (3e éd, 1997.

L. Wacquant, Corps et âme : carnets ethnographiques d'un apprenti boxeur, 2002.

K. E. Weick, Sensemaking in organizations, vol.3, 1995.

J. P. Williams, Reading comprehension strategies and teacher preparation, vol.3, pp.243-260, 2002.
DOI : 10.1598/0872071774.11

F. Winnykamen, Apprendre en imitant ? Psychologie d'aujourd'hui, 1990.

L. Wittgenstein, Philosophische Untersuchungen, trad. franç. Recherches philosophiques, 2004.

K. Zeichner, Rethinking the connections between campus courses and field experiences in college-and university-based teacher education, Journal of teacher education, vol.61, issue.1-2, pp.89-99, 2010.

M. Zhang, M. Lundeberg, M. J. Koehler, and J. Eberhardt, , 2011.

, Understanding affordances and challenges of three types of video for teacher professional development, vol.27, pp.454-462