Eros as the Virgin Vampire: Monsters, Desires and Female Erotic Curiosity in the Twilight series, a retelling of Cupid and Psyche
Abstract
This article aims at analyzing some of the common features between the tale of Cupid and Psyche, found in Apuleius’ Metamorphoses, and Edward and Bella’s love story in Stephenie Meyer’s Twilight saga. Bella’s trajectory mirrors Psyche’s: a marriage with a beautiful monster, virginity loss, motherhood and a happier-ever-after. This fairy-tale ending is achieved through the female characters’ sexual awakening, imbued with fear and danger. While critics have demonstrated how Meyer’s depiction of desire and sexuality could be questionable given the young readers it is targeting, this article endeavors to show how a form of empowerment can still be found in Bella’s journey to sexuality, comparable to Psyche’s discovery of Eros. This article intends to analyze both texts through the concept of “erotic curiosity” (Aumiller; Dover), as it pushes the characters to face the unknown, trespass over boundaries set by men – Cupid’s call for obedience; Edward’s call for abstinence –, and eventually become (sexually) active superwomen.
Cet article entend analyser certains points de contact entre le conte de Psyché et Cupidon tiré des Métamorphoses d’Apulée et la romance entre Bella et Edward dans la saga Twilight de Stephenie Meyer. La trajectoire de Bella suit celle de Psyché ; toutes deux se marient avec un séduisant monstre, perdent leur virginité puis deviennent mères. Cette fin typique des contes de fées n’est rendue possible que par l’éveil à la sexualité des personnages, non sans peurs ni dangers. La critique a démontré la façon parfois problématique dont Twilight dépeint le désir et la sexualité auprès de ses jeunes lecteurs. Néanmoins, cet article entreprend d’analyser ces deux textes à la lumière de la “curiosité érotique” (“erotic curiosity” ; Aumiller, Dover) des personnages féminins qui leur permet d’affronter leur peur de l’inconnu et de dépasser les limites imposées par leurs partenaires (l’obéissance attendue par Cupidon, l’abstinence imposée par Edward). Ainsi, elles deviennent des femmes adultes, (sexuellement) actives et divines.
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