Language contact awareness in a multilingual environment - Université de La Réunion
Journal Articles McGill Journal of Education / Revue des sciences de l'éducation de McGill Year : 2024

Language contact awareness in a multilingual environment

Sensibiliser aux contacts entre langues dans un environnement multilingue

Abstract

Acknowledging and discussing language contacts in a multilingual environment such as Reunion Island could empower language learners and facilitate language teaching. Yet, cross-linguistic similarities cannot be nurtured without being first perceived by teachers. Considering English as a bridge language, this study aims at identifying the connections recognised by nineteen pre-service English teachers, mainly between English and French, German, Korean, Reunionese Creole, Shimaore or Spanish. The data gathered stems from elements of language biographies and the completion of four contrastive exercises. A qualitative study conveyed through manual coding allowed for the analysis of the cross-linguistic contacts identified. The results emphasize the rich diversity of connections recognized but they also suggest that perception may sometimes give way to less grounded assumptions.
Admettre et discuter des contacts linguistiques dans un environnement multilingue tel que celui de l'île de la Réunion pourrait faciliter l'enseignement des langues et permettre aux apprenants de devenir plus autonomes. Exploiter les similarités linguistiques nécessite que les enseignants perçoivent ces liens. Considérant l'anglais comme une langue passerelle, cette étude vise à identifier les liens reconnus par dix-neuf enseignants d'anglais en formation initiale. Les données recueillies sont issues d’éléments de biographies langagières et de la réalisation de quatre exercices contrastifs. Une étude qualitative effectuée à l'aide d'un codage manuel a ensuite permis l'analyse des contacts linguistiques identifiés. Les résultats soulignent la riche diversité des similarités reconnues, mais ils suggèrent également que la perception d’éléments tangibles peut parfois être remplacée par des hypothèses plus fragiles.
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Dates and versions

hal-04594281 , version 1 (30-05-2024)

Identifiers

  • HAL Id : hal-04594281 , version 1

Cite

Guilène Révauger. Language contact awareness in a multilingual environment. McGill Journal of Education / Revue des sciences de l'éducation de McGill, In press. ⟨hal-04594281⟩
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