L’engagement client envers les destinations touristiques : intérêt, définition et mesure
Résumé
Behavioral loyalty in tourism is limited because it is highly subject to the constraints faced by tourists, such as lack of time or money and other factors, including the search for novelty and escape or exploratory behavior. Recently introduced in the literature, the concept of “customer engagement” (CE) is being used in this research for his ability to overcome the classical view in which the return to a destination, unlikely in the case of small island destinations (SIDs), is considered as the key indicator for assessing the competitiveness of a destination. The main purpose of this paper is to discuss the transposition of CE initially developed in relationship marketing to the field of tourism and more specifically to the individual- tourism destination relationship. The contribution contains the proposal of a contextualized definition of CE for tourism destination and a multidimensional measurement scale tested with 572 individuals.
La fidélité comportementale en tourisme connaît de nombreuses limites, car fortement soumise aux contraintes et motivations des touristes : manque de temps, d’argent, quête de nouveauté et d’évasion, ou encore comportements exploratoires. Récemment introduit dans la littérature marketing, le concept d’Engagement Client (EC/« Customer Engagement ») est mobilisé dans cette recherche pour sa capacité à dépasser la vision classique selon laquelle les visites répétées d’une destination, peu probables dans le cas des Petites Destinations Insulaires (PDI), serait un indicateur pertinent de mesure de la compétitivité d’un lieu de visite. L’objectif principal de cet article est de discuter de la transposition du concept d’EC initialement développé en marketing relationnel au champ du tourisme et plus particulièrement au sein de la relation individu/destination touristique. L’apport réside dans la proposition d’une définition de l’EC appliqué aux destinations touristiques et d’une échelle de mesure multidimensionnelle testée sur la destination « Ile de La Réunion » auprès de 572 individus.