P. Guiraldenq, Émile Borel dans la grande guerre 1914-1918. Du scientifique au combattant, Histoire de la recherche contemporaine, issue.Tome V - N°1, pp.21-30, 2016.

A. De, L. A. Bretèque, L. François, and . Moyen-Âge-au-cinéma, , 2015.

,. Bauer-marion and E. Peyser, How Music Grew: From Prehistoric Times to the Present Day, 1936.

K. Berger, Concepts and Developments in Music Theory », in European Music 1520-1640, HAAR James (éd.), pp.304-328, 2006.

I. Bergman, Ingmar Bergman in the Theatre, Ingmar Bergman, pp.455-771, 2005.

M. Ciment, J. Boorman, ;. Grout, . Donald, . History-of-western et al., Eight Centuries of Troubadours and Trouvères. The Changing Identity of Medieval Music, pp.369-378, 1980.

J. Marty and «. Le-gallois'-d'eric-rohmer, , pp.125-132, 1985.

I. Ragnard, ;. Le-prologue-du-film-ivanhoe, R. De, and . Thorpe, Le prologue du film Ivanhoe (1952) de Richard Thorpe : avatar musical et cinématographique d?un récit de ménestrel, Le Moyen Âge en musique, pp.57-82

G. Reese, Music in the Renaissance. By <italic>Gustave Reese</italic>. (New York: W. W. Norton and Company. 1954. Pp. xvii, 1022. $15.00.), The American Historical Review, 1955.

M. Tortajada, exception médiévale. Perceval le Gallois d'Eric Rohmer, Équinoxe, n°16, pp.115-130, 1996.