, Infine, la pratica di coerenza cardiaca e di respirazione sincrona potrebbe essere condivisa tra gli insegnanti appartenenti alla stessa istituzione scolastica ed essere implementata al fine di favorire la cooperazione tra colleghi, 2014.

, Riferimenti bibliografici

L. Arguelles, R. Mccraty, and R. Rees, The heart in holistic education, Education for Meaning and Social Justice, vol.16, issue.3, pp.13-21, 2003.

J. A. Armour and J. Ardell, , 1977.

B. Barrios-choplin and R. Mccraty, An inner quality approach to reducing stress and improving physical and emotional wellbeing at work, Stress Medicine, vol.13, issue.3, pp.193-201, 1997.

D. Bothe, A. Grignon, J. , B. Olness, K. et al., The Effects of a Stress Management Intervention in Elementary School Children, Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics: JDBP, vol.35, issue.1, pp.62-67, 2014.

T. Booth and M. Ainscow, Index for inclusion, Centre for Studies on Inclusive Education, 2002.

R. T. Bradley, R. Mccraty, M. Atkinson, . L. Arguelles, R. A. Rees et al., Reducing Test Anxiety and Improving Test Performance in America's Schools: Results from the TestEdge National Demonstration Study, 2007.

S. H. Choi, L. Prud'homme, H. Duchesne, P. Bonvin, R. Vienneau et al., L'inclusion scolaire ses fondements, ses acteurs et ses pratiques, 2016.

S. Cohen, K. Kamarck, and R. Mermelstein, A global measure of perceived stress, Journal of Health and Social Behavior, vol.24, pp.385-396, 1983.

R. Feldman, Oxytocin and social affiliation in humans, Hormones and Behavior, vol.61, issue.3, pp.380-391, 2012.

A. Florin and P. Guimard, La qualité de vie à l'école, 2017.

Y. Gahery and D. Vigier, Inhibitory effects in the cuneate nucleus produced by vago-aortic afferent fibers, Brain Research, vol.75, pp.241-246, 1974.

A. Hamard and M. Chenault, Méditation et présence attentive : étude comparée de pratiques de consciences en Asie et en France. Staps, pp.167-187, 2017.

L. Jay, Pratiques somatiques et écologie corporelle. Sociétés, vol.125, pp.103-115, 2014.

L. Katz, F. Gottman, J. , and M. , Buffering children from marital conflict and dissolution, Journal of Clinical Child Psychology, vol.26, pp.157-171, 1997.

V. Langevin, Risques psychosociaux: outils d'évaluation. Références en santé au travail, vol.143, pp.110-104, 2015.

R. Mccraty and B. Barrios-choplin, The impact of a new emotional self-management program on stress, emotion, heart rate variability, DHEA and cortisol. integrative Physilogical and Behavioral Science, vol.33, issue.2, pp.151-170, 1998.

R. Mccraty, Science of the heart: exploring the role of the heart in human performance, 2001.

M. Olff, J. L. Frijling, L. D. Kubzansky, B. Bradley, M. Ellenbogen et al., The role of oxytocin in social bonding, stress regulation and mental health: An update on the moderating effects of context and interindividual differences, Psychoneuroendocrinology, vol.38, issue.9, pp.1883-1894, 2013.

E. Morin, Les sept savoirs nécessaires, vol.28, pp.59-69, 2006.

D. O'hare, Cohérence cardiaque 365, 2012.

D. O'hare, Formation à la cohérence cardiaque. Recueil inédit, 2017.

L. Prud'homme, R. Vienneau, S. Ramel, and N. Rousseau, La légitimité de la diversité en éducation : réflexion sur l'inclusion. Valorisation de la diversité en éducation: défis contemporains et pistes d'action. Éducation et francophonie, ACELF, vol.39, issue.2, pp.6-22, 2011.

J. Resweber, Le pari de la transdisciplinarité. Vers l'intégration des savoirs, L'harmattan, 2000.

N. Rousseau, Un défi ambitieux et stimulant. 3ème édition, Presses de l'université du Québec, 2015.

D. Servan-schreiber, Guérir. Paris: R. Laffont, 2003.

T. Similowski, Cerveau et Psycho, n° 103, pp.33-35, 2018.

R. Tangen, Conceptualising quality of school life from pupils'perspectives: a four dimensional model, International Journal of Inclusive Education, vol.13, issue.8, pp.829-844, 2009.

S. Thomazet and C. Mérini, Le travail collectif, outil d'une école inclusive? Recherche en éducation, vol.21, pp.1-9, 2014.

A. Watkins and D. , Corporate Training in Heart Rate Variability: 6 weeks and 6 months follow up studies, 2002.

, Ministère du Travail, de l'Emploi, 2013.

, Organisation de Coopération et de Développement Économique, 2009.

, Organisation de Coopération et de Développement Économique, 2009.

.. Sitografia-À-l'école-des-enfants-heureux, Journal du droit des jeunes, vol.304, issue.4, pp.19-22, 2011.

A. De and P. , Site du Cardie (Centre Académique, Recherche Développement Innovation et Expérimentation). Repéré à

, Fédération française de cardiologie

M. Vauthier, A. Guarino, and F. Stefanelli, Students' Well-being infographics from PISA, 2015.