Secularism and diversity education in Reunion island
Laïcité et éducation à la diversité en contexte réunionnais
Résumé
This contribution broaches the issue of secularism and questions the links it could have with an education to diversity, within a training scheme set up at the ESPé de La Réunion. Professional development is thought to be linked to a system based on students initial representations and emphasizing both writing and verbal interaction in educational context. This survey is based on the notion of a dynamic context and the process dimension of action in situ. Beyond the axiological tensions between ethics, morality and/or deontology, the analysis of exchanges reveals two pitfalls (standard posture and semantic dispersion) but also two levers (writing/dialogue, dynamic context/interaction rituals of formation). The discussion ends with the beginnings of a model of professional formation built on the couple secularism/diversity, the dual relationship between otherness/uniqueness and the importance of recognition.
Cette contribution aborde la question de la laïcité et interroge les liens qu’elle pourrait entretenir avec une éducation à la diversité, dans un dispositif de formation mis en place à l’ESPé de La Réunion. Le développement professionnel y est pensé en lien avec un dispositif s’appuyant sur les représentations initiales des étudiants et privilégiant autant l’écriture que les interactions verbales en contexte éducatif. Cette enquête s’appuie sur la notion de contexte dynamique et sur la dimension processuelle de l’action en situation. Au-delà des tensions d’ordre axiologique entre éthique, morale et/ou déontologie, l’analyse des échanges fait apparaître deux écueils (posture normative et dispersion sémantique) mais aussi deux leviers (écriture/dialogue, contexte dynamique/rituel de formation). La discussion se termine par les prémices d’un modèle de formation professionnelle fondée sur le couple laïcité/diversité, le double rapport altérité/unicité et l’importance de la reconnaissance.