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Article Dans Une Revue Expressions Année : 2006

L’éducation selon Raymond Lulle

Résumé

Raymond Lulle was born in Majorca (about 1233) and started as a court gentleman. A troubadour, a private tutor and a poet, he got married at twenty and had two children. At around thirty, he underwent a serious metaphysical crisis. Forsaking his wife and children, he then devoted himself to three things: studying and writing in all the fields of knowledge; founding language schools; going out into the fields to convert through speech. His leading idea was that to reach true knowledge – including the religious sphere – logical and rhetorical discussions are better than threats and swords. He was stoned during his last journey in North Africa and probably died on the ship taking him back to Majorca (1315 or 1316). His Book on Teaching Children (Doctrina pueril, about 1280) accurately reflects the requirements of the intellectual, moral, professional, emotional training of a child at the end of the Middle Ages. Loyalty to faith should not be carried out blindly to the detriment of what Raymond Lulle calls the “middle path (or life)” which must be followed by any man who cannot but modestly face his century, finding his place in it during his short life.
Raymond Lulle naît à Majorque (vers 1233) et commence par vivre une existence de cour. Troubadour, précepteur, poète, il se marie à vingt ans et a deux enfants. Vers trente ans, il expérimente une grave crise morale et métaphysique. Abandonnant femme et enfants, il se consacre alors à trois choses : étudier et rédiger des ouvrages dans tous les domaines de la connaissance ; fonder des écoles de langues ; partir sur le terrain pour convertir par la parole. Son idée directrice est que, pour amener à la véritable connaissance, y compris dans le domaine religieux, mieux vaut la discussion logique ou rhétorique que la menace ou le glaive. Il meurt sans doute sur le bateau qui le ramène à Majorque (1315 ou 1316). Son Livre de l’enseignement des enfants (Doctrina pueril, vers 1280) reflète avec justesse ce que fut l’exigence de formation intellectuelle, morale, professionnelle, affective et religieuse d’un enfant à la fin du Moyen Âge. La fidélité à une doctrine religieuse quelconque ne saurait se faire aveuglément, au détriment de ce que Raymond Lulle appelle « la voie (ou la vie) moyenne », celle que doit suivre tout homme qui ne peut qu’affronter modestement son siècle, y trouver sa place le temps d’une vie et tenter d’y faire son salut.

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Identifiants

  • HAL Id : hal-02406755 , version 1

Citer

Bernard Jolibert. L’éducation selon Raymond Lulle. Expressions, 2006, 28, pp.123-149. ⟨hal-02406755⟩
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