. Bentley-richard, . Wolfgang, . Busbach-uwe, . Hinrichs-elke, . Kerr-douglas et al., « Basic Support for Cooperative Work on the World Wide Web, International Journal of Human Computer Studies: Special issue on Novel Applications of the WWW, vol.46, issue.6, pp.827-846, 1997.

. Bruillard-Éric, Travail et apprentissage collaboratif à distance dans l'enseignement supérieur. Éléments de réflexion, à paraître aux Presses, 2007.

&. Cheesman-robin and B. Heilesen-simon, « Using CSCW for problem-oriented teaching and learning in a net environment, 2001.

. Daradoumis-thanasis, &. Xhafa-fatos, and . Manuel, « Is an "effective" online group really effective?, Proceedings of the Spanish Workshop on Trabajo en Grupo y Aprendizaje Colaborativo: experiencias y perspective, pp.75-82, 2003.

. Dillenbourg-pierre, J. Michael, &. Blaye-agnès, and . O'malley-claire, Learning in Humans and Machine: Towards an interdisciplinary learning science, pp.189-211, 1996.

&. Docq-françoise and . Daele-amaury, « Uses of ICT tools for CSCL: how do students make as their's own the designed environment?, Proceedings of Euro Conference on Computer Supported Collaborative Learning (Euro-CSCL'01), pp.197-204, 2001.

. Engeström-yrjö, Learning by expanding: An activity-theoretical approach to developmental research, 1987.

G. Ferone, « Liste de discussion et identité professionnelle des enseignants en formation, Journées Communication et Apprentissage Instrumentés en Réseau (JOCAIR'06), pp.235-257, 2006.

. Gérard-jean-paul, &. Simon-jean, and . Thévenin-claudine, , 2006.

, « Travail collaboratif et mutualisation : analyse d'un dispositif pour l'amélioration de la conception d'une unité d'apprentissage en EPS, Journées Communication et Apprentissage Instrumentés en Réseau (JOCAIR' 2006), pp.468-482

. Gérard-jean-paul, « Formation des enseignants : réseau social en présentiel vs réseau social virtuel. Une plate-forme de travail collaboratif, outil de construction de relations sociales différentes, Expressions, vol.32, pp.179-212, 2009.

;. Gérard-jean-paul, M. Ticemed, R. Victor, . Santa-alicia, and M. Laura, Analyse des réseaux sociaux associés aux dossiers partagés par des professeurs des écoles stagiaires auto-organisés sur une plate-forme de travail collaboratif, BSCW as a support system for distance teacher training », Recent Research Developments in Learning Technologies, Proceedings of the Third International Conference on Multimedia & ICT's in Education, vol.2, pp.696-701, 2005.

. Häkkinen-päivi, &. Sanna, and K. Mäkitalo, Computer Support for Collaborative Learning: Designing for change in Networked Environments, Proceedings of CSCL 2003, pp.395-404, 2003.

&. Harrari-michelle and . Rinaudo-jean-luc, « Stagiaires et tuteurs/Un difficile engagement ? Ressentis à propos d'un dispositif de travail collaboratif dans la formation des professeurs documentalistes à l'IUFM de Caen et l'IUFM de Rouen, 2005.

. Henri-france, &. Bernadette, and . Daniel, « Les forums de discussion en milieu éducatif, témoignage sur la pratique de recherche, Premières Journées Communication et Apprentissage Instrumentés en Réseau (JOCAIR' 2006), 2006.

. Herrmann-thomas, &. Isa, and . Loser-kai-uwe, Cooperative Systems Design, Scenario-Based Design of Collaborative Systems, pp.163-178, 2004.

. Martinez-alejandra, A. Yannis, . Gómez-eduardo, M. Jorrín-iván, &. Bartolomé et al., « Studying participation networks in collaboration using mixed methods, International Journal of Computer, vol.1, pp.383-408, 2006.

&. Prinz-wolfgang and . Baber, « Proactive support for the organization of shared workspaces using activity patterns and content analysis, GROUP'05: 2005 International ACM SIGGROUP Conference on Supporting Group Work, pp.246-255, 2005.

&. Reffay-christophe and . Thierry, « How social network analysis can help to measure cohesion in collaborative distancelearning, Proceedings of CSCL 2003, pp.343-352, 2003.

&. Reffay-christophe and . Basque-josianne, Échanger pour apprendre en ligne, vol.15, pp.41-58, 2008.

A. Phipps-ronald and P. Merisotis-jamie, « What's the difference: A review of contemporary research on the effectiveness of distance learning in higher education, Journal of Distance Education, vol.14, issue.1, pp.102-114, 1999.

. Simon-jean, Mutualiser entre pairs », Expressions, vol.27, pp.127-133, 2006.

. Simon-jean, « Teaching resource pooling and sharing by the primary school teachers trainees, 2007.

. Simon-jean, « Auto-organisation d'espaces de travail coopératif dans les formations d'enseignants à l'IUFM de la Réunion, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH'07), pp.197-202, 2007.

. Simon-jean, &. Jean-paul, and . Thévenin-claudine, « Participation contrainte vs non contrainte à une plate-forme de TCAO », Échanger Pour Apprendre en Ligne, 2007.

. Simon-jean, &. Jean-paul, and . Thévenin-claudine, « Dossiers partagés par les stagiaires avec ou sans formateur à l'IUFM de la Réunion : Analyses des traces, vol.15, pp.59-88, 2008.

. Simon-jean, « Three years of teaching resource sharing by primary school teachers trainees on a CSCW platform, Computer Supported Collaborative Learning Practices-CSCL2009 Conference Proceedings, pp.267-271, 2009.

. Simon-jean, « Three years of use of a CSCW platform by the preservice teachers and the trainers of the Reunion Island teacher training school, Ninth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, vol.00, pp.637-641, 2009.

;. Simon-jean and M. Ticemed, « Observation des usages d'une plate-forme de TCAO dans la formation d'enseignants à l'IUFM de la Réunion, 2009.

&. Simon-jean and . Blondel-françois-marie, Use of a CSCW platform by three different groups: trace analysis according to Activity Theory », eLexforum, 2010.

. Simon-jean, « Usages d'une plateforme des TCAO par des professeurs des écoles stagiaires durant l'année scolaire, 2010.

. Turban-jean-marc, « Formation sur des réseaux professionnels. Listes de diffusion pour enseignants du premier degré, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH'05), pp.425-430, 2005.

. Thévenin-claudine, &. Jean-paul, and . Simon-jean, « Le juste à temps et le juste ce qu'il faut comme dynamiques de soutien à un accompagnement de stage professionnel scénarisé. Analyse d'une expérience, Premières Journées Communication et Apprentissage Instrumentés en Réseau (JOCAIR' 2006), pp.483-500, 2006.