. Festinger-leon, A Theory of Cognitive Dissonance, vol.291, 1957.

. Gardner-martin, La magie des paradoxes, vol.136, 1980.

. Génard-stéphane, Rôles des paradoxes dans l'évolution des mathématiques, Expressions, vol.18, pp.67-86, 2001.

. Giordan-andré, Apprendre !, vol.254, 1998.

&. Kleiner-israël and . Movshovitz-hadar-nitsa, The role of paradoxes in the evolution of mathematics, vol.101, pp.963-974, 1994.

L. Legrand, Pour une pédagogie de l'étonnement, Neuchâtel, Delachaux & Niestlé, vol.135, 1960.

. Lesser and . Larry, Countering indifference using counterintuitive examples », Teaching statistics, vol.20, pp.10-12, 1998.

. Movshovitz-hadar-nitsa and . Rina, « Preservice education of math teachers using paradoxes », Educational Studies in Mathematics, vol.21, pp.265-287, 1990.

W. Movshovitz-hadar-nitsa and . John, One Equals Zero and Other Mathematical Surprises: Paradoxes, Fallacies and Mind Bogglers, vol.168, 1998.

D. Picon, Illusions d'optique, vol.86, 2004.

. Rittaud and . Benoît, Causeries mathématiques chez Platon, vol.83, pp.38-39, 2001.