Abstract : This research questions the possibility of inducing the development of self-concept clarity (SCC), through a self-describing activity. A test-retest device comprises three groups: neutral (no intermediate activity), control (logical-cognitive activity), experimental (self-describing activity). The results indicate that the self-describing activity generates the largest effect, but become significantly stronger when individuals start with a low CCS, which is often the when belonging to less values socio-demographic categories. We reinterpet these process in terms of “remediation” et we explore possibilities to measure and develop professional orientation practices for this purpose.
Résumé : Cette recherche questionne la possibilité d’induire le développement de la clarté du concept de soi (CCS) au moyen d’activités auto-descriptives. Le dispositif test-retest mis en place comprenait un groupe neutre (aucune activité intermédiaire, n=40), un groupe de contrôle (activité logico-cognitive, n=47) et un groupe expérimental (activité auto-descriptive, n=97). Les résultats montrent que l’activité auto- descriptive génère les effets les plus importants, mais que ces derniers sont plus marqués pour les individus présentant un faible niveau de CCS, ceux-ci appartenant généralement aux catégories sociodémographiques les moins valorisées. Nous interprétons ces processus en termes de « remédiation » et explorons les possibilités de mesurer et de développer en ces termes les apports des bilans de compétences.