J. Alegria and J. Morais, Analyse segmentale et acqu 1s1t1on de la lecture, L'apprenti lecteur: recherches empiriques et implications pédagogiques, pp.173-193, 1989.

J. Alegria, E. Pinot, and J. Morais, Phonetic analysis, speech and memory codes in begining readers, Memory and cognition, vol.10, pp.451-456, 1982.

R. Barr, The effect of instruction on pupils ' reading strategies, pp.555-582, 1975.

R. W. Barron, Reading ski ll and reading strategies, pp.299-327, 1981.

M. Bastien-toniazzo, La représentation du mot au début de la lecture, Inte lli gence naturelle, pp.23-25, 1991.

M. Bastien-toniazzo, La représentation du mot écrit au début de la lecture, L 'année psychologique, vol.92, pp.489-509, 1992.

C. Beauvillain, Acquisition et intégration de l' information visuelle pendant la lecture, 1992.

M. F. Beauvois and J. Derouesne, Brain, vol.104, pp.21-49, 1981.

A. Bell and J. B. Hooper, Issues and evidence in sy llabic phonology

A. Biemiller, The development of the use of graphie and contextual information as children learn to read, Reading research quarter/y, vol.6, pp.75-96, 1970.

E. Bisiach and A. Ber-ti, Neurophysiologica l and Neuropsycho/ogical · aspects of spatial negelect, pp.183-201

S. Borel-maisonny, Langage oral et écrit, Delachaux & Niestlé, vol.1, pp.16-24

M. Boscher, V. Boscher, J. Chapron, and M. J. Carr, Méthode Boscher ou la journée des tout petits, 1913.

S. Brady, Short term memory, phonological processing and reading ability, Annals of dys/exia, vol.36, pp.13-21

W. F. Brewer, Is reading a letter-by-letter process? A discuss ion of Gough paper, Language by ear and by eye, pp.159-365, 1972.

P. E. Bryant, Conscience phonologique et apprentissage de la lecture, pp.176-192

P. E. Bryant and L. Bradley, Categorizing sounds and learning to read : A causal connection, Nature, vol.301, pp.419-421

G. T. Buswell, Fondamental reading habits : a study of their developments, Education monograph, 1922.

J. Caron, . Précis-de-psycholinguistique, P. Paris, and B. Caplan, Assessment of unilateral negelect : A new reading test, Journal of Clinicat and Experimental Neuropsychology, vol.9, pp.359-364, 1987.

N. Catach, L'orthographe française, 1980.

J. S. Chall, Stages of reading development, 1983.

E. Charmeux, La boîte à outils : méthode de lecture pour cours préparatoire, 1976.

E. Charmeux, Apprendre à lire : échec à l'échec, 1987.

P. Cole, Morphologie et accès au lexique, Lexique, vol.8, pp.29-49, 1989.

P. Cole and A. Magnan, Le rôle des unités orthographiques et phonologiques au cours de l'identification visuelle de mots chez les enfants de cours préparatoire, Communication au premier forum de l'union nationale de développement de la recherche et de l'information en orthographie (UNADRIO), 1991.

P. Cole and A. Magnan, Le rôle des unités orthographiques et phonologiques au cours de l'identification visuelle de mots chez l'enfant de cours préparatoire, vol.12, pp.23-42, 1991.

P. Cole and A. Magnan, Étude comparée de deux techniques de soutien en lecture en classe de sixième : une expérience préliminaire, Enfance, vol.46, issue.1-2, pp.19-34, 1992.

P. Cole and A. Magnan, The use of phonological information in reading words by first grade readers, 1993.

M. Col-theart, Lexical access in simple reading tasks, Strategies of information processing, 1978.

M. Col-theart, . Et-kagan, and . Paul, Reading, phonological coding and deep dyslexia, Deep dyslexia, pp.326-380, 1980.

M. Col-theart, The psycholinguistic analysis of acquiered dyslexias: some illustrations, Phylosophical transactions of the royal society of London, vol.8298, pp.151-164, 1982.

M. Col-theart, Varieties of developpemental dyslexia: a comment on Bryant and lmpey, Cognition, vol.27, pp.97-101, 1987.

M. Col-theart and E. Funnell, Reading and writing : One lexicon or two?, Language perception and production, pp.313-339, 1987.

M. Col-theart, K. E. Patterson, and J. C. Marshall, Deep dyslexia since 1980, Deep dyslexia, 1987.

M. Coltheart, E. Davelaar, J. Jonasson, and D. Besner, Access to the internai lexicon, Attention and performance VI, pp.535-555, 1977.

M. Col-theart, V. Laxon, M. Rickart, and C. El-ton, , 1988.

, Phonological recoding in reading for meaning by adults and children, Journal of experimental psychology : Learning memory and cognition, vol.14, pp.387-397

M. Col-theart, J. Masterson, J. Byng, R. Prior, and D. Riddoch, Surface dy slexia, Quarter/y journal of experimental psychology, vol.31, pp.489-507, 1983.

A. Content, L'acqui s ition de la lecture : Approche cognitive, Cahiers du DLSL, vol.9, pp.15-41, 1990.

A. Content, The effect of s pelling-to-sound regularity on naming in french, Psycholog ical research, vol.53, pp.3-12, 1991.

A. Content, Le rôle de la médiation phonolog ique dans l ' acquisition de la lecture, pp.80-97, 1993.

J. Deba-yle and M. Arot, Le nouveau fil des mots : méthode de lecture pour cours préparatoire, Pari s première édition, 1990.

J. Dejerine, Contribution à l' étude anatomo-pathologique et clinique des différentes variétés de cécité verbale, vol.4, pp.61-90, 1892.

. Den, G. Hiere, and . S. Baudet, Problèmes de psycholing uistique, 1987.

E. Doctor and M. Coltheart, Phonological recoding in children's reading for meaning, Memory and cognition, vol.80, pp.195-209, 1980.

L. C. Ehri, Learning to read and spell words, Journal of reading behavior, vol.19, pp.5-7, 1987.

L. C. Ehri, L'apprenti lecteur, Neuchâtel-Pari s, Delachaux & N iestlé, pp.103-104, 1989.

L. C. Ehri and L. S. Wilce, Movement into reading : is the first stage of printed word learning visual or phonetic ?, Reading research quarter/y, vol.20, pp.163-179, 1985.

L. C. Ehri and L. S. Wilce, Does learning to spell help beginners learn to read words ? Reading research quarter/y, vol.22, pp.47-65, 1987.

A. W. Ellis, Lecture, écriture et dyslexie , Neuchâ tel-Paris, Delachaux & Niestl é, 1989.

A. W. Ellis, B. M. Flude, and A. W. Young, « Negelect dy s lexia » and the early visual process ing of letters in words and non words, 1987.

, Cognitive Neuropsychology, vol.4, pp.439-464

M. Fa-yol, Psychologie cognitive de la lecture, 1992.

F. Errand, L. Grainger, and J. , Effects of orhtography are independent of phonology in masked from priming, Journal of experimental psychology, 1994.

E. Ferreiro and . Al, Lire-écrire à l'école : Comment s ' y apprennentils? Analy se des perturbations dans le processus d ' apprentissage de la lecture et de ! ' écriture, 1987.

K. L. Forster, Accessing the mental lexicon, New approaches ta language mechanisms, 1976.

K. L. Forster, Levels of processing and the structure of the language processor, Sentence processing : Psycholinguistics studies presented to Merrill Garrett, 1979.

J. Foucambert, La manière d'être lecteur, PARIS, MDI-OCDL, deuxième édition, 1985.

F. Fourreaux, L'accès à l'écrit chez le pré-lecteur: nature et traitement des indices prélevés, 1988.

J. R. Frederiksen, A comportemental theory of reading skills and their interactions, Advances in the psychology of human intelligence, vol.1, pp.125-180, 1982.

C. Freinet, C. Paris, and U. Frith, Beneath the surface of developpemental dyslexia, Surface dyslexia, cognitive and neuropsychological studies on phonological reading, 1961.

U. Frith, A developpemental rramework for developpemental dyslexia, Annals of dyslexia, pp.69-81, 1986.

E. Funnell, Phonological processes in reading : New evidence from acquired dyslexia, British Journal of Psychology, vol.74, pp.159-180, 1983.

J. E. Gombert, Le développement métalinguistique, 1990.

J. E. Gombert, Le rôle des capacités métaphonologiques dans ! 'apprentissage de la lecture, Les entretiens Nathan : Actes Il -lecture et écriture, 1992.

J. Goody, La raison graphique, la domestication de la pensée sauvage, 1977.

R. J. Glushko, Princip les for pronuncing print : the psychology of phonography, pp.61-84, 1981.

K. S. Goodman, Reading : a psycholinguistic guessing game, Theorical models and processes of reading, 1976.

P. B. Gough, Language by ear and by eye, pp.271-288, 1972.

P. B. Gough and M. J. Cosky, One second of reading again, Cognitive theory, vol.2, pp.331-358, 1977.

P. B. Gough and C. Juel, Les premières étapes de la reconnaissance des mots, Delachaux & Niestlé, pp.85-102, 1989.

P. B. Gough and . Hillinger, Learning to read: an innatural act, Bulletin of the Or ton Society, vol.30, pp.180-96, 1980.

P. B. Gough and W. E. Tunmer, Decoding, reading and reading disability, Remedial and special education, vol.7, pp.6-7, 1986.

A. Hamaïde, , pp.113-137, 1966.

M. Harris and . Col-theart, language processing in children and adults : an introduction, 1986.

H. Huot, Et voilà pourquoi ils ne savent pas lire ?, 1988.

A. F. Jorm, R. Mclean, and R. G. Matthiews, Phonological recoding skills and learning to read : a longitudinal study, Applied Psycholinguistics, vol.5, pp.201-207, 1984.

P. A. Kolers, Three stages of reading, pp.90-118, 1978.

D. L. Laberge and V. Brown, Theory of attentional operations in shape identification, Psychological Review, vol.96, pp.101-124, 1989.

T. K. Landau-er and L. A. Streeter, A structural difference between common and rare words : failure ofequivalence assumptions for theories of word recognition, Journal of verbal learning and verbal behavior, vol.12, pp.119-131, 1973.

P. Lecoq, M. Liège, and E. Lenneberg, The structure of language: reading in the philosophy of language, 1984.

J. Le-ny, M. Paris, F. Leonard, and A. Magnan, L'efficacité des connaissances antérieures dans les nouvelles acquisitions : le détour de la psychologie de terrain, communication au colloque national de la Société françai se de psychologie, pp.4-7, 1987.

N. Lesevre, l es mouvements oculaires d'exploration : étude électrooculographique comparée d 'e nfants normaux et d'enfants dyslexiqu es, 1964.

S. S. Lewis, H. Rubistein, and M. A. Rubistein, Evidence for phonemic recoding in visual word recognition, Journal of verbal learning and verbal behavior, vol.10, pp.645-657, 1971.

.. Y. Liberman, Explicit syllabe and phoneme segmentation in the young children, Journal of experimental chi Id psychology, vol.18, pp.201-212, 1974.

!. Y. Liberman and D. Shankweiler, Phonologie et apprentissage de la lecture : une introduction, L 'apprenti-lecteur, pp.23-42, 1989.

L. Lurcat, Le graphisme et l'écriture chez l'enfant, vol.65, pp.7-18, 1983.

J. L. Mcclelland and D. E. Rumelhart, Parai/el distributed processing exploration in the microstructure of cognition, vol.1, 1986.

C. Fondations and M. ,

A. Magnan, Difficultés de lecture : une approche cognitivi s te , Approche neuropsychologique des apprentissages chez l'enfant, vol.4, pp.165-172, 1992.

A. Magnan, Le traitement de l'information ordinale: une étape nécessaire de l'apprentissage de la lecture, L'année psychologique, vol.93, pp.185-200, 1993.

A. Magnan, Maîtrise de l'ordre des lettres et acquisition des règles de correspondance grapho-phonologiques chez des enfants de cours préparatoire, Rééducation orthophoniste, vol.30, pp.431-440, 1993.

A. Magnan and P. Cole, Les modèles d'apprentissage de la lecture : évolution et perspectives, Rééducation orthophoniste, vol.30, pp.43-61, 1992.

A. Magnan and P. Cole, b). Construction et évolution d'unités orthographiques au cours de la lecture chez des enfants du CP au CE2, Rééducation orthophoniste, vol.30, pp.431-440, 1992.
URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01921975

G. Marsh, R. Freidman, A. Welch, and G. .. Desberg, A cognitive developemental theory of reading acqms1t1on, Reading research: Advances in theory and practice, vol.3, pp.199-221, 1981.

J. C. Marshall and F. Newcome, Neuropsychological aspects of ortographic representation, Reading research: Advances in theory and practice, vol.3, pp.199-221, 1976.

P. E. Masonheimer, P. A. Drum, and L. C. Heri, Does environmental print identification lead children into word reading, Journal of Reading behavior, vol.16, issue.4, pp.257-271, 1984.

J. Morton, Ward recognition. ln, Psycholinguistics series, vol.2, pp.107-156, 1979.

J. Morton, Disintegrating the lexicon an information processing approach, pp.89-109, 1982.

G. Noizet, De la perception à la compréhension du langage, pp.44-116, 1980.

J. K. O'regan, Facteurs sensoriels et moteurs dans la lecture: la position optimale du regard, 1991.

A. J. Parkin and R. Ellingham, Phonological recoding in lexical decision : the influence of pseudo-homophones, language and speech, vol.26, pp.81-90, 1983.

K. E. Patterson, The relation between reading and phonological coding: further neuropsychological observation, Normality and pathology in cognitive functions, pp.77-78, 1982.

K. E. Patterson, J. C. Marshall, and M. Coltheart, Surface dyslexia: Neuropsychological and cognitive studies of phonological reading, 1985.

C. A. Perfetti, Représentation et prise de conscience au cours de l'apprentissage de la lecture, 1989.

L. , Delachaux & Niestlé, pp.61-84

. R. Peereman, La médiation phonologique dans la reconnaissance des mots écrits, La reconnaissance des mots dans différentes modalités sensorielles. Données et modèles en psycholinguistique cognitive, pp.119-163, 1992.

. R. Peereman, b ). Lectures, écritures, orthographes, La lecture : processus, apprentissage, troubles, 1992.

J. Piaget and M. Yinh-bang, Comparaison des mouvements oculaires et des centrations du regard chez l'enfant et chez l' adulte, Archives de psychologie, vol.38, pp.167-200, 1961.

R. Plancke, Les grands pédagogues, p.281, 1969.

M. I. Posner, J. A. Walker, F. J. Friedrich, and R. D. Rafal, Effect of parietal injury on covert orienting of attention, The journal of Neuroscience, vol.4, pp.1863-1874, 1984.

M. J. Riddoch, Neglect and the peripheral dyslexias, Cognitive Neuropsychology, vol.7, issue.5/6, pp.369-389, 1990.

M. J. Ridoch and G. W. Humphrey, Neurophysiological and neuropsychological aspects of spatial negelect, pp.151-181, 1987.

L. Rieben, Analyse cognitive des difficultés d'apprentissage de la lecture, Psychologie Française, vol.34, pp.263-270, 1989.

P. Rossi-on, On a perdu la méthode de lecture, Science & vie, vol.942, pp.104-105, 1996.

J. Segui, Contexte littéral et contexte virtuel dans la lecture, La reconnaissance des mots dans les différentes modalités sensorielles, 1992.

J. Seg-ul, La reconnaissance visuelle des mots, La reconnaissance des mots dans les différentes modalités sensorielles, 1991.

M. S. Seidenberg, The time course of information activation and utili zation in visual recognit10n, 1985.

G. Mackinon, Reading research: advances in theory and practice

. Londres, , vol.5, pp.199-252

M. S. Seidenberg, b). The time course of phonological code activation in two writting systems, Cognition, vol.19, pp.1-30, 1985.

M. S. Seidenberg, G. S. Waters, M. Barnes, and M. K. Tanenhaus, When does irregular spelling or prononciation influence word recognition ?, Journal of verbal learning and verbal behavior, vol.23, pp.3-83

E. O. Selkirk, The syllabe, The structure of phonological representation, 1982.

P. H. Seymour, Cognitive analysis of dyslexia, 1986.

P. H. Seymour, Individual cognitive analysis of competent and impaired reading, British journal of psychology, vol.78, pp.483-506, 1987.

P. H. Seymour and L. Elmer, Beginning reading without phonology, Cognit ive neuropsychology, vol.3, pp.1-36, 1986.

T. Shallice and E. K. Warrington, The possible role of selective attention in acquired dyslexia, Neuropsychologia, vol.15, pp.31-35, 1977.

T. Shallice and E. K. Warrington, Single and multiple component central dyslexie syndromes, The psychology of reading, 1980.

T. Shallice, R. A. Mccarthy, and E. K. Warrington, Reading without semantics, Quarter/y Journal of Experimental Psychology, vol.35, pp.111-138, 1983.

D. L. Share and A. F. Jorm, Segmental analysis : co-requisite to reading, vital for self teatching, requiring phonological memory, Cahiers de psychologie cognitive, European Bulletin of cognitive psychology, vol.7, issue.5, pp.509-513, 1987.

E. Sierof, , 1990.

L. Héminégligence, données récentes. L 'Année Psychologique, vol.90, pp.67-76

E. Sierof, I 99 I ). Perception of visual letter strings in a case of left negelect : Manipulation of the word form, Brain and Language, vol.41, pp.565-589

E. Sierof, Les mécanismes attentionnels, Neuropsychologie Humaine, Mardaga, pp.127-151, 1994.

E. Sierof and F. Michel, Verbal visual extinction in right/left hemisphere lesion patients and the problem of lexical acess, Neuropsychologia, vol.25, pp.907-918, 1987.

F. Smith, Comment les enfants apprennent à lire, 1980.

L. Spenger-charolles, L'acquisition de la lecture: conscience phonologique et mécanismes d'identification des mots (perspective cognitive). ln : Les entretiens Nathan-Actes I: Lecture, 1991.

M. Stuart and M. Coltheart, Does reading develop in a sequence of stages? Cognition, vol.30, pp.139-159, 1988.

G. Terriou-marouby, L'identification des items mono et bisyllabiques par des enfants apprentis-lecteurs: influence de la méthode d'apprentissage, de la. structure syllabique, de l'écart de sonorité, de la distance graphème-phonème et de la fréquence d'usage, Mémoire de DEA, 1991.

R. Treiman, onsets and rimes as units of spoken syllabes : evidence from childen, Journal of experimental child psychology, vol.39, pp.161-181, 1985.

R. Treiman, The internai structure of the syllabe, Linguistic structure in language processing, 1988.

R. Treiman, Le rôle des unités intrasyllabiques dans l'apprentissage de la lecture, L'apprenti-lecteur : recherches empiriques et implications pédagogiques, pp.241-259

R. Treiman and A. M. Breaux, Common phoneme and overall similarity relations among spoken syllabes : their use by children and adults, Journal of psycholinguistic research, p.11, 1982.

R. Treiman and A. Zukowski, Levels of phonological awarness, Phonological processes in literacy, 1988.