S. Baile and V. Lefievre, « Le succès de l'utilisation de la messagerie électroniqueétude de ses déterminants au sein d'une unité de production aéronautique, 2003.

P. Bonacich, Power and Centrality: A Family of Measures, American Journal of Sociology, vol.92, pp.1170-1182, 1987.

D. Bougnoux, Sciences de l'Information et de la Communication, Textes Essentiels, p.809, 1993.

D. J. Brass and M. E. Burkart, Centrality and power in organisations, Networks and Organisations: Structure Form and Action, pp.191-215, 1992.

R. Burt, Positions in Networks, Social Forces, vol.55, pp.93-122, 1976.

R. Burt, Models of Network Structure, Annual Review of Sociology, vol.6, pp.79-141, 1980.

R. Burt, Toward a Structural Theory of Action, Network Models of Social Structure, p.381, 1982.

R. Burt, The Social Structure of Competition, Networks and Organisations: Structure Form and Action, 1992.

J. Carlson and R. Zmud, « Channel expansion theory : a dynamic view of media and information richness perceptions, 1992.

G. Claisse and F. Rowe, « Domestic telephone habits and daily mobility, Transportation Research, vol.27, pp.277-290, 1993.

M. Crozier and E. Friedberg, L'acteur et le système : les contraintes de l'action collective, 1977.

A. Cucchi and C. Cucchi, Complémentarité et substitution du téléphone et du courrier électronique : une approche par typologie prédictive, 2003.

C. Cucchi, « La disparité de l'activité communicationnelle dans une messagerie, 2003.

C. Cucchi, , 2003.

, Une enquête empirique

R. L. Daft and R. H. Lengel, « Information Richness : a New Approach to managerial Behavior and Organization Design, Research in Organizational Behavior, B.M. Staw and L.L. Cummings, vol.6, p.475, 1984.

R. L. Daft and R. H. Lengel, Organizational information requirements, media richness and structural design, Management Science, vol.36, p.5, 1986.

R. L. Daft, R. H. Lengel, and L. K. Trevino, Message equivocality, media selection, and manager performance : Implications of information systems, Management Information System Quarterly, vol.11, pp.355-366, 1987.

Y. Giordano, Les recherches en communication organisationnelle : du fonctionnalisme au constructivisme ». Extrait de Stratégies, Actualité et futurs de la recherche, pp.159-174, 2001.

M. S. Granovetter, The Strength of Weak Ties, American Journal of Sociology, vol.78, issue.6, pp.1360-1380, 1973.

F. M. Jablin, L. L. Putman, K. H. Roberts, and L. Porter, Handbook of Organizational Communication : An Interdisciplinary Perspective, p.781, 1987.

E. Josserand, L'entreprise en réseau, p.126, 2001.

J. B. Kruskal, « Nonmetric multidimensional scaling : A numerical method, Psychometrika, vol.29, pp.115-129, 1964.

E. O. Laumann and F. U. Pappi, Networks or Collective Action: A Perspective on Community Influence Systems, p.329, 1976.

E. O. Laumann, L. Galskeiwicz, and P. V. Marsden, Community Structure as Interorganizational Linkages, vol.4, pp.455-484, 1978.

L. Moigne and J. , La modélisation des systèmes complexes, Edition revue et corrigée, p.178, 1990.

H. J. Leavitt, Traduction française : Psychologie des fonctions de direction dans l'entreprise, Hommes et Techniques, Managerial psychology, 1958.

Y. Lemarié and L. Et-wagemann, « Analyse des situations de communication par messagerie électronique chez les cadres dirigeants dans leur rôle de leader, Systèmes d'Information et Management, vol.5, pp.137-153, 2000.

R. Likert, Traduction française : Le gouvernement participatif de l'entreprise, 1961.

R. Marciniak and F. Rowe, Systèmes d'Information, Dynamique et Organisation, Economica, p.111, 1997.

H. Mintzberg, The Nature of Managerial Work, p.298, 1973.

H. Mintzberg, Planning on the left side and managing on the right, Harvard Business Review, pp.49-58, 1976.

H. Mintzberg, Le Management, Voyage au centre des organisations, traduit par Jean-Michel Behar, Les Editions d'Organisation, p.570, 1989.

H. Mintzberg and L. Van-der-heyden, Organigraphs: drawing how companies really work, Harvard Business Review, pp.87-95, 1999.

J. Moreno, Les fondements de la sociométrie (Who shall survive ?), PUF, 2 ème édition, p.501, 1970.

N. Mourgues, F. Allard-poesi, A. Amine, S. Charreire, and J. Le-goff, Questions de Méthodes en Sciences de Gestion, sous la direction de Nathalie Mourgues, Editions EMS, p.390, 2002.

A. Mucchielli and J. Guivarch, Nouvelles Méthodes d'Etude des Communications, vol.174, 1998.

N. Nohria, Is a network perspective a useful way to studying organisations, Nohria and Eccles (Eds) Networks and Organisations: Structure Form and Action, p.22, 1992.

M. Northway, Initiation à la Sociométrie, traduit par H, JIDOUARD, p.88, 1964.

C. Rakotoarivelo, « Aide à la décision de groupe et carte cognitive : état de l'art », Extrait de Présent et Futurs des systèmes d'information, 2003.

L. Caron-fasan and N. Lesca, PUG, pp.171-197

R. Reix, « L'impact organisationnel des nouvelles technologies de l'information, Revue Française de Gestion, vol.77, pp.100-106, 1990.

R. E. Rice, Mediated group communication, The new media : Communication, Research, and Technology, pp.33-54, 1984.

R. E. Rice, Media Appropriateness : Using Social Presence to Compare Traditional and New Organizational Media, Human Communication Research, p.19, 1993.

R. E. Rice and D. E. Shook, « Voice messaging, coordination, and communication, Intellectual teamwork : Social and technological foundations of cooperative work, pp.327-350, 1990.

C. Riviere, Les réseaux de sociabilité téléphonique, vol.41, pp.685-719, 2000.

F. Rowe, Faire de la recherche en Systèmes d'Information, coordonné par Frantz Rowe, p.359, 2002.

C. Shannon and W. Weaver, The Mathematical Theory of Communication, Urbana-Champain, 1949.

J. Short, E. Williams, and B. Christie, The Social Psychology of Telecommunications, p.195, 1976.

C. Stohl and W. Redding, Handbook of Organisational Communication: An Interdisciplinary Perspective, pp.451-502, 1987.

Y. Takane, F. W. Young, and . De-leeuw, Nonmetric individual differences multidimensional scaling : An alternating least squares method with optimal scaling features, Psychometrika, vol.42, p.767, 1977.

R. A. Thiétart, Méthodes de Recherche en Management, Dunod, p.535, 1999.

N. M. Tichy, Networks in organizations, Organizational Design, vol.2, p.552, 1981.

L. K. Trevino, R. H. Lengel, and R. L. Daft, Media symbolism, media richness, and media choice in organizations, Communication Research, vol.14, pp.553-574, 1987.

R. P. Uhlig, D. J. Farber, and J. H. Bair, Communication and Computers, Monograph series of the international council for computer communications, vol.1, p.379, 1979.

S. Wasserman and K. Faust, Social Network Analysis: Methods and Applications, p.825, 1994.

Y. Winkin, La nouvelle communication, Textes recueillis et présentés par Yves Winkin, Editions du Seuil, p.373, 1981.

J. Woodward, Management and Technology, Problems of progress in industry n°3, 1958.