Brands, GI and certification : how to add value to biodiversity in the Western Ghats (India) ?
Marques, indications géographiques et certifications : comment valoriser la biodiversité dans les Ghâts occidentaux (Inde) ?
Résumé
The district of Kodagu (Coorg) in India produces between 1 and 2 % of the world’s coffee, in multi-strata agro-forestry systems embedded between paddy fields and evergreen rainforest fragments. This complex landscape is rapidly changing. The forests have been converted into coffee plantations, the native species that form the rich canopy cover of the plantations are being replaced with exotic and fast growing species and the conflicts between humans and wildlife are increasing. In this context, we explore the potential for linking livelihood development and biodiversity conservation offered by three value-addition approaches centered on the localized productions of the district. The first one relies on trademarks comprising the name “Coorg ” for marketing coffee. The second is based on the existing indian Geographical Indications legal framework, which has yet to be used for coffee from Coorg. The third one rests on the development of environmental certifications for the coffees from India. We assess the social and ecological efficiency of these three strategies and propose an analysis of the questions raised by the different degrees of implication of the stakeholders and beneficiaries of such approaches.
Le district du Kodagu (Coorg) en Inde produit entre 1 et 2 % du café mondial, dans des systèmes agroforestiers complexes imbriqués entre des rizières et des fragments de forêts sempervirentes humides. Cette mosaïque paysagère évolue rapidement. La forêt a reculé au profit des plantations, le couvert arboré riche en espèces natives est progressivement remplacé par une espèce exotique et les conflits avec la faune se font plus fréquents. Dans ce contexte, trois stratégies de valorisation commerciale sont explorées, avec une attention particulière à leur potentiel pour associer développement économique et conservation de la biodiversité. La première approche repose sur l’utilisation de marques commerciales comprenant le nom « Coorg » pour du café. La seconde approche est basée sur les perspectives offertes par les indications géographiques, qui font l’objet d’une dynamique remarquable en Inde mais qui n’ont pas encore été mobilisées pour le café de Coorg. La troisième s’appuie sur l’émergence des certifications environnementales pour le café en Inde. Nous proposons une analyse de l’efficacité sociale et environnementale de ces trois stratégies ainsi qu’une lecture des questions soulevées par l’implication différentielle des acteurs porteurs et/ou usagers potentiels de ces démarches.