« Analyse croisée » d’une séance de grammaire au cycle 2 - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Recherche et formation Year : 2007

« Analyse croisée » d’une séance de grammaire au cycle 2

(1, 2) , (3)
1
2
3

Abstract

This paper presents a cross analysis of a grammar lesson in the second year of primary school (CE 1) starting from the professional didactics approach and the one line action approach. Two critical moments of a lesson on the location of the subject of the verb are analysed. The cross-analysis shows that the teacher is more in the semantic than in the epistemic style. She makes her pupils perceive her expectations and guides them toward the answers she expects. She thus remains in “paraphrasing” grammar. A few proposals in the fields of training are drawn from this cross analysis.
Cet article présente une « analyse croisée » d’une séance de grammaire dans une classe de CE1 à partir des approches de la didactique professionnelle et du cours d’action. Deux moments critiques d’une leçon sur le repérage du sujet du verbe sont analysés. L’analyse croisée montre que l’enseignante se situe plus dans le registre sémantique que dans le registre épistémique. Elle fait percevoir ses attentes aux élèves, les guidant vers les réponses qu’elle attend et reste dans une grammaire de la « paraphrase ». Quelques propositions en matière de formation sont tirées de cette analyse croisée.

Dates and versions

hal-01227793 , version 1 (12-11-2015)

Identifiers

Cite

Philippe Clauzard, Philippe Veyrunes. « Analyse croisée » d’une séance de grammaire au cycle 2. Recherche et formation, 2007, n° 56, pp. 109-120. ⟨10.4000/rechercheformation.982⟩. ⟨hal-01227793⟩
235 View
0 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More