, Bibliographie

L. F. Bachman, Fundamental Considerations in Language Testing, 1990.

M. Canale and M. Swain, Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing, Applied Linguistics, n° 1, pp.1-47, 1980.

P. Charaudeau, La situation de communication comme lieu de conditionnement du surgissement interdiscursif". Tranel ? Interdiscours et intertextualité dans les médias, 2006.

. Conseil-de-l-'europe, Cadre européen commun de référence pour les langues. www.coe.int, 2000.

D. Coste, Lecture et compétence de communication". Le français dans le monde, n° 141, pp.25-33, 1978.

R. Ellis, Task-based language learning and teaching, 2003.

É. Grillo, Intentionnalité et signifiance : une approche dialogique, Bern / Berlin, 2000.

B. E. Hanna and J. De-nooy, A funny thing happened on the way to the forum: electronic discussion and foreign language learning, Language Learning & Technology, vol.7, issue.1, pp.71-85, 2003.

D. Hoven, Communicating and Interacting: An Exploration of the Changing Roles of Media in CALL/CMC, Computer Assisted Language Instruction Consortium Journal, n° 3, pp.233-256, 2006.
DOI : 10.1558/cj.v23i2.233-256

D. Hymes, Models of the Interaction of Language and Social Life, 1972.
DOI : 10.1525/aa.1966.68.4.02a00070

D. Hymes, Directions in Sociolinguistics, pp.35-71

C. Jeanneau and C. Ollivier, Éléments influençant la nature des interactions en ligne des apprenants de langues Actes du colloque "Échanger pour apprendre en ligne (EPAL), 2009.

C. Jeanneau and C. Ollivier, Des limites du forum pédagogique Les forums de discussion : Agoras du XXIe siècle ? Théories, enjeux et pratiques discursives, L'Harmattan, pp.155-170, 2011.

R. Kern, Restructuring classroom interaction with networked computers: Effects on quantity and quality of language production". Modern Language Journal, n° 79, pp.457-476, 1995.

R. Kern, P. Ware, and M. Warschauer, 11. CROSSING FRONTIERS: NEW DIRECTIONS IN ONLINE PEDAGOGY AND RESEARCH, Annual Review of Applied Linguistics, vol.7, pp.243-260, 2004.
DOI : 10.1076/0958-8221(200004)13:2;1-D;FT143

, Approche interactionnelle et didactique invisible ? Deux concepts pour la con

, Alsic, vol.15, pp.1-2012

K. Kitade, L2 Learners' Discourse and SLA Theories in CMC: Collaborative Interaction in Internet Chat, Computer Assisted Language Learning, n° 13, pp.143-166, 2000.
DOI : 10.1076/0958-8221(200004)13:2;1-D;FT143

M. Lamy and R. Hampel, Online Communication in Language Learning and Teaching, 2007.