A. Marguerite, « Les compétences de l'enseignant professionnel : entre savoirs, schèmes d'action et adaptation, le savoir analyser Former des enseignants professionnels : quelles stratégies? Quelles compétences ?, dir), pp.27-40, 1996.

B. Clive, « Professors and the practicum: Involvement of university faculty in preservice practicum supervision, Journal of Teacher Education, vol.53, issue.1, pp.6-19, 2002.

B. Stefano, La force des règles dans l'apprentissage du métier d'enseignant en formation par alternance, Note de synthèse non publiée pour l'Habilitation à Diriger des Recherches, 2011.

B. Stefano and . Frédéric, « La réflexivité comme instrument de formation par l'alternance et de développement de l'activité professionnelle des enseignants, pp.2-177, 2013.

B. Stefano and C. Sébastien, « Construire un programme de recherche technologique sur la formation des enseignants : choix épistémologiques et théoriques, Activités, vol.12, pp.2-53, 2015.

B. Stefano, « La réflexivité dans les dispositifs de formation des enseignants par l'alternance : enjeux, limites et perspectives, Former les enseignants au XXI e siècle, professionnalité des enseignants et de leurs formateurs, 2016.

B. Hilda and M. Vicky, « The roles of the cooperating teacher and university supervisor in learning to teach », Teaching and Teacher Education, pp.501-518, 1995.

C. Sébastien, La construction du « sujet professionnel » en formation. Contribution à un programme de recherche en anthropologie culturaliste, Note de synthèse non publiée pour l'Habilitation à Diriger des Recherches, 2012.

C. Sébastien, . Stefano, D. Éric, and . Marc, « Effects of collaborative mentoring on the articulation of training and classroom situations: A case study in the French school system, Teaching and Teacher Education, pp.550-563, 2008.

C. Sébastien, R. Luc, . Stefano, D. Jean, and . Marc, « Interactions between preservice and cooperating teachers and knowledge construction during post-lesson interviews », Teaching and Teacher Education, pp.20765-781, 2004.

C. Sébastien and D. Marc, « L'utilité discutée du tutorat en formation initiale des enseignants, Recherche et Formation, vol.35, pp.145-180, 2000.

D. Zülfü, « Teachers' job satisfaction levels, Procedia Social and Behavioral Sciences, vol.9, pp.1069-1073, 2010.

D. Marc, « Un programme de recherche technologique en formation des adultes, Éducation et didactique, pp.97-121, 2008.

F. Daniel and S. Frédéric, « Développer l'activité des enseignants pour comprendre et transformer leur travail : un cadre théorique et méthodologique, 2010.

F. Sharon, « Helping novice learn to teach. Lessons from an exemplary support teacher, Journal of Teacher Education, vol.52, issue.1, pp.17-30, 2001.

F. Anita and L. Owe, « Conceptions of mentoring: An empirical study of conceptions of mentoring during the school-based teacher education », Teaching and Teacher Education, pp.12627-641, 1996.

J. Janice and P. Nicholas, « Because no one gets where alone: Collaboration as co-mentoring », Theory into Practice, pp.36-42, 2000.

J. Anne and P. Francine, « Le développement professionnel des enseignants débutants, Recherches & éducations, vol.7, pp.115-131, 2012.

K. Frances, K. Et-trimble-susan, and B. , « From mentoring to co-mentoring: establishing collaborative relationships », Theory Into Practice, pp.20-28, 2000.

K. Frances, K. Et-kunkel-richard, and C. , « The learning coalition: Professional Development Schools in Partnership, Journal of Teacher Education, vol.49, issue.5, pp.325-333, 1998.

L. Jean and W. Etienne, Situated learning: Legitimate peripheral participation, Cambridge (UK), 1991.

M. Carol and A. , « Constructing co-mentoring partnership: walkways we must travel », Theory into practice, pp.4-11, 2000.

O. Eli, « Teachers « in the making »: Building accounts of teaching », Teaching and Teacher Education, n°23, pp.612-623, 2007.

P. Margaret and . Stephenson-maggie, « Developing reflective practice in student teachers: collaboration and critical partnerships », Teachers and Teaching: theory and practice, pp.95-116, 2005.

P. Germain and D. Marc, « Analyse de l'activité humaine et éducation des adultes : faits et valeurs dans un programme de recherche finalisée, pp.51-62, 2015.

R. Paul, Du texte à l'action, 1986.

R. Jean-yves, Conseiller et accompagner : un défi pour la formation des enseignants, 2011.

R. Wolff-michael and T. Kenneth, « Learning to teach science as practice », Teaching and Teacher Education, n°17, pp.741-762, 2001.

S. Frédéric, « Rendre visible le travail enseignant : questions de méthodes, Recherche et Formation, vol.57, pp.89-101, 2008.

G. Scantlebury-kathryn, . Jennifer, and . Beth, « Coteaching as a model for preservice secondary science teacher education », Teaching and Teacher Education, pp.967-981, 2008.

S. Donald, Le praticien réflexif. À la recherche du savoir caché dans l'agir professionnel, 1983.

S. Yves, Reconnaissances du travail. Pour une approche ergologique, 1997.

S. Jennifer and L. , « Locating supervision. A reflective framework for negotiating tensions within conceptual and procedural foci for teacher development, Teaching and Teacher Education, pp.24-1502, 2008.

. Stanulis-randi-nevins, A. Fallona-catherine, P. Et, and A. Caroll, « Am I doing what I am supposed to be doing? Mentoring novice teachers through the uncertainties and challenges of their first year of teaching, Mentoring and Tutoring, pp.72-81, 2002.

. Vacher-yann, « Professionnalisation, alternance et émergence de nouveaux savoirs dans la formation initiale des enseignants », Recherche et formation, n°79, pp.91-99, 2015.

L. Veal-mary and . Linda, « Cooperating teachers' perspectives on the student teaching triad, Journal of Teacher Education, vol.49, pp.2-108, 1998.

W. John, R. Suzanne, and S. , « Reflection as a visible outcome for preservice teachers », Teaching and Teacher Education, pp.243-257, 2004.

W. Richard, Professionnalisation et développement professionnel, 2007.