B. R. , A. W. Busbach-u, . Hinrichs-e, . Kerr-d, T. J. Sikkel-k et al., Basic Support for Cooperative Work on the World Wide Web, International Journal of Human Computer Studies: Special issue on Novel Applications of the WWW, vol.46, issue.6, pp.827-846, 1997.

C. R. Heilesen-s, Using CSCW for problem-oriented teaching and learning in a net environment, Poster, Euro Conference on Computer Supported Collaborative Learning (Euro-CSCL'01, pp.22-24, 2001.

D. T. Xhafa-f and J. M. Marquès, Is an 'Effective' Online Group Really Effective? Proceedings of the Spanish Workshop on Trabajo en Grupo y Aprendizaje Colaborativo: experiencias y perspectiva, pp.75-82, 2003.

D. F. Daele-a, Uses of ICT tools for CSCL: how do students make as their's own the designed environment, Proceedings of Euro Conference on Computer Supported Collaborative Learning (Euro-CSCL'01), pp.197-204, 2001.

Y. Engeström, Learning by expanding: An Activity-Theoretical Approach to Developmental Research, 1987.
DOI : 10.1017/CBO9781139814744

V. R. González, D. García, S. A. La, . Gorghiu-g, and . M. Gorghiu-l, BSCW as a support system for distance teacher training. Recent Research Developments in Learning Technologies, Proceedings of the Third International Conference on Multimedia & ICT's in Education, pp.696-701, 2005.

H. P. and J. S. Makitalo-k, Sharing perspective in virtual interaction Computer Support for Collaborative Learning: Designing for change in Networked Environments, Proceedings of CSCL 2003, pp.395-404, 2003.

H. M. Rinaudo-j-l, Stagiaires et tuteurs -Un difficile engagement ? Ressentis à propos d'un dispositif de travail collaboratif dans la formation des professeurs documentalistes à l'IUFM de Caen et l'IUFM de Rouen. Symposium, formation et nouveaux instruments de communication (Symfonic), 2005.

H. T. and J. I. Loser-k, The Role Concept as a Basis for Designing Community Systems, 2004.

A. Mart?nez, . Dimitriadis-y, . Gomez-e, I. Jorr?n, R. B. et al., Studying participation networks in collaboration using mixed methods, International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning, vol.15, issue.3, pp.3-383, 2006.
DOI : 10.1007/s11412-006-8705-6

N. D. Littlejohn-a and . Grierson-h, The importance of structuring information and resources within shared workspaces during collaborative design learning, Open Learning, vol.20, pp.1-31, 2005.

N. K. Lehtinen-e and . Palonen-t, Evaluating CSCL log files by Social Network Analysis, Computer Support for Collaborative Learning, Proceedings of CSCL'99, pp.434-442, 1999.

P. W. Zaman-b, Proactive Support for the Organization of Shared Workspaces Using Activity Patterns and Content Analysis, GROUP'05: 2005 International ACM SIGGROUP Conference on Supporting Group Work, pp.246-255, 2005.

R. C. , C. T. Noras-m, and . Betbeder-m.-l, Contribution à la structuration de corpus d'apprentissage pour un meilleur partage en recherche. Numéro spécial "Échanger pour apprendre en ligne, de la revue STICEF, vol.15, 2008.

S. K. , G. L. Van-der, and . J. Veen, Using Shared Workspaces in Higher Education, Innovations in Education and Teaching International, vol.39, issue.1, pp.26-45, 2002.

T. Schümmer and B. T. Strijbos-j-w, A new direction for log file analysis in CSCL, Proceedings of the 2005 conference on Computer support for collaborative learning learning 2005: the next 10 years!, CSCL '05, pp.567-576, 2005.
DOI : 10.3115/1149293.1149368

T. , C. Gerard-j-p, and S. J. , Le juste à temps et le juste ce qu'il faut comme dynamiques de soutien à un accompagnement de stage professionnel scénarisé Analyse d'une expérience, JOurnées Communication et Apprentissage Instrumentés en Réseau (JOCAIR'06), pp.483-50029, 2006.

T. A. Plegat-soutjis, A. A. Camps-j-f, . Lutz-g, and . Morcillo-a, Utilité, utilisabilité, acceptabilité : interpréter les relations en trois dimensions de l'évaluation des EIAH, Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH'03), pp.391-402, 2003.

S. Jean and . Maître-de, Conférences en informatique à l'IUFM de La Réunion où il anime le groupe de recherche GRRAPELI (Groupe de Recherche Réunion sur l'APpprentissage en Ligne à l'Iufm) Il fait aussi partie de l'ERTé Calico pilotée par E.Bruillard. Ses recherches portent sur la mutualisation, le TCAO et la FAD dans le cadre de la formation des professeurs stagiaires, Il est également chargé de mission TICE à l'IUFM et correspondant C2i2e

. Adresse, Groupe de recherche GRRAPELI, Allée des Aigues Marines

J. Paul and G. , Education Physique et Sportive à l'IUFM de la Réunion, Docteur en Didactique des disciplines Il fait partie du groupe de recherche GRRAPELI de l'Université de la Réunion. Il fait aussi partie de l'ERTé Calico pilotée par E.Bruillard. Ses recherches sont orientées vers la modélisation des activités physiques à des fins didactiques et de diffusion

T. Claudine and . Est-conseillère-pédagogique, Elle est titulaire d'un DESS Utilisation des technologies de l'information et de la communication pour l'éducation et la formation Ses recherches portent sur l'accompagnement des professeurs des écoles lors des stages en situation par le biais d'une plate-forme de travail collaboratif pour leur apporter des réponses "juste à temps

S. Jean, J. , G. , and C. Thevenin, Dossiers partagés par les stagiaires avec ou sans formateur à l'IUFM de La Réunion : Analyses des traces, Revue STICEF, 2008.